Stockholms Stadshus och Gyllene Salen

Stockholms Stadshus
Vi vaknar upp en alldeles vanligt morgon hemma, det är lördag. Oscar är inte hemma så Janne och jag bestämmer oss för att vi ska roa oss inne i Stockholm mot kvällningen. Vi vill avverka några pubar i Gamla stan, pubar som vi aldrig har besökt.

Innan vi sätter oss på någon pub och bara kopplar av så måste vi ha gått 10 000 steg. Det är en liten grej vi har för att inte bara vara osunda de dagar man bestämmer sej för det. Eftersom jag aldrig har besökt Stockholm stadshus så blir det vad som finns på planeringen idag. Jag har länge pratat om att jag vill besöka Blå Hallen.

Vi kliver av tunnelbanan vid Östermalmstorg och går via Kungsträdgården mot Stadshuset. Vi är framme ungefär klockan 14:40. Jag går in där man köper biljetter och hör om det är möjligt att få titta på Blå Hallen. Jag får veta att klockan 15:00 har de dagens sista visning och den är på engelska. Ok, vi får ta det på engelska det blir jättebra. Biljetterna kostar 120 kronor per vuxen och visningen tar cirka 45 minuter. Vi bokar två biljetter och väntar in visningen.
När guidningen börjar vet vi redan vad vi kommer att få se. Vi ska få se Blå Hallen och salen där kommunfullmäktige för Stockholms stad sammanträder samt att vi kommer att få se den Gyllene salen. Jag måste medge att jag faktiskt inte visst något mer om Gyllne Salen än att det är där de dansar på Nobelfesten. Att salen är gyllene är aldrig något jag har funderat över.

Visningen börjar i Blå hallen och så står jag då plötsligt där framför trappan där kungligheterna går ner när Nobelfesten börjar. Kul och lite intressant. Av guiden får vi veta att arkitekten är Ragnar Östberg. När vi går vidare i lokalen inser jag att den påminner väldigt mycket om KTH:s gamla byggnader på Valhallavägen (jag har jobbat där) så Janne berättar för mej att det är samma arkitekt. Jag blir tvungen att googla och får veta att båda byggdes i början av 1900-talet. Så lite man vet...

Blå Hallen
Blå Hallen

Blå Hallen
Kommunfullmäktigesalen

Vi går vidare till salen där kommunfullmäktige träffas. Har inget särskilt att säga om salen annat än att det är intressant. Här i salen berättar guiden att varje lördag så är det cirka 60 par som gifter sej på stadshuset. Det förklarar varför det var så många brudpar på gården utanför byggnaden. Det var säkerligen typ 10-15 brudpar som fotograferades av fotografer och turister.

Vi går vidare till Gyllene Salen. Oj, här blir jag väldigt imponerad. På flera platser i världen har jag sett mosaiker som bildar mönster av olika slag men att det finns något så fint i Stockholm hade jag inte den blekaste aning om.

Vi kommer in i en stor guldfärgad sal där hela väggarna är täckta av mosaik. Längs långväggarna finns motiv från svensk historia och längs kortväggarna finns motiv från Stockholm. Jag kan inte förklara det bättre än så men jag rekommenderar alla som har vägarna förbi Stockholm att titta till den här salen vid något tillfälle. Så djäkla imponerande.


Gyllene Hallen
Gyllene Hallen

Gyllene Hallen
Gyllene Hallen

Gyllene Hallen
Detaljer från väggarna i Gyllene Hallen

Killen som guidar oss runt i Stadhuset är duktig och det är lätt att förstå hans engelska. När vi lämnar Stadshuset är jag mer än nöjd. Jag har fått se Blå Hallen, check på den och att jag fick se Gyllene Salen var för mej en stor bonus. Jag hade inte förväntat mej något så fint.

Nu går vi mot Gamla Stan, när vi sätter oss har vi gått nästan 10 000 steg. Vi går längs Lilla Nygatan och Stora Nygatan, där vi besöker fyra pubar som vi aldrig varit på tidigare. Klockan 19:00 är vi på väg hemåt igen. Det har varit en jättetrevlig eftermiddag.