En trevlig snabbvisit till Norrtälje

Promenad längs ån i Norrtälje
Janne är inte hemma och Oscar får en idé om att han och jag skulle göra något. Oscar föreslår att vi ska åka till Norrtälje, så det gjorde vi. Oscar har varit i Norrtälje vid några tillfällen på sistone så han vill visa mej staden.

Vi tar oss till busstationen vid Danderyds sjukhus. Därifrån tar vi buss 676 till Norrtälje busstation. Vi hoppar av bussen och befinner oss i stadens centrum. Vi börjar med att gå längs ån och vi kommer fram till en gågata.

Vi ser en stor veranda där man kan sitta ute och äta eller ta något att dricka. Restaurangen heter Glas och jag känner spontant att Janne och jag kommer att söka oss dit när vi besöker Norrtälje nästa gång. Hela familjen ska besöka staden igen om någon månad.

Oscar och jag går vidare längs gågatan och stannar till på Eds Burger för att äta. Klockan har blivit mycket och vi har ännu inte ätit lunch. Oscar beställer en hamburgare och jag  beställer halloumiburgare. Vi sitter fint där en stund med en liten gata där lite småfina bilar passerar med jämna mellanrum.

Efter maten går vi vidare, nu mot havet. Vi passerar Åtellet Hotell där vi ska bo en natt om någon månad. Även Åtellet har en fin uteservering som jag ser fram mot att kunna nyttja när vi kommer tillbaka dit. Från Åtellet går över gatan och in i Slottparken som visar sej vara en rätt stor park och mycket närmare Åtellet än jag hade anat. Vi vänder rätt snart och går tillbaka in mot stadens centrum igen.

Vi går längs gågatan igen och svänger av där vi ser att vi kan gå upp på utsiktsberget. Utsiktsberget ligger alldeles ovanför Pytagoras Industrimuseum. Museet bryr vi oss inte om idag utan går de cirka 100 trappstegen för att komma upp på berget.


Gågatan åt ett håll
Gågatan åt andra hållet

Oscar på Ed´s Burgers
Min halloumiburgare med sötpotatispommes

Foto från utsiktsberget
Åtellet Hotell



Uppe på berget tar tar vi några foton ut över havet och tittar på något monument av sten, men vi vet inte vad det föreställer. Vi går ner igen och går tillbaka mot busstationen.

Vi har varit i Norrtälje cirka två timmar och nu ska vi åka hem igen. Norrtälje är en fin liten stad och för att vara så pass liten finns det rätt mycket restauranger. Har man ett SL kort så kommer man hela vägen dit. Det går därför alldeles utmärkt att göra en dagsutflykt till staden och bara ta en promenad. Just vi ska åka tillbaka senare i sommaren men det blir ett senare inlägg.

När vi väntar på bussen går jag ett litet var på busstationen för att ta reda på vilka skärgårdsöar man kan nå med en buss från Norrtälje och det var några stycken. Och det kan absolut bli en annan utflykt i sommar.