Vi lämnar Santa Monica Pier vid solnedgången

Janne och Oscar vid Santa Monica Pier
Vi befinner oss vid havet i Los Angeles. Vi har cyklat från Santa Monica till Venice Beach och tillbaka under dagen. Det har varit en jättetrevlig cykeltur. Nu har vi lämnat tillbaka cyklarna och ska titta till Santa Monica Pier. Vi vet att det blir mer livat där framåt kvällen och har därför valt att titta till pieren när kvällen kommer.

Här finns lite restauranger, affärer och det lilla tivoli som syns lång över hela stranden. Det är ganska mycket folk men vi går en runda för att inte missa något viktigt. Det har blivit dags att äta men vi tycker att restaurangerna känner väldigt turistiga så vi hittar inget ställe där vi vill äta.

Om Venice Beach var jättemysigt och trevligt så tyckte vi ganska tvärtom gällande Santa Monica. Det är jättekul att ha varit där men vi blev ganska snart klara med Pieren. Vi bestämmer oss istället för att gå tillbaka till den riktiga staden och försöka hitta en restaurang där.

Vi lämnar Stilla Havet bakom oss men strax innan vi lämnat havet helt vänder jag mej om för att ta fotot jag hade tänkt mej. Jag vill ta ett foto på solnedgången över Stilla Havet. Solen är inte riktigt på väg ner ännu men det får bli bra så. Jag är nöjd med dagen och att vi varit här och sett havet.

När vi är tillbaka inne i staden hamnar vi kanske tråkigt nog på samma gata som vi varit på i morse. Vi hamnar kanske tråkigt nog även på samma restaurang som vi ätit frukost. I morse satt vi på utomhus serveringen men nu i kväll går vi in på restaurangen som visar sej vara rätt stor och ha massor av bord. Restaurangen heter Barnley´s Beanary och ligger på gågatan 3rd Street. Här äter alla i familjen hamburgare.

Street Promenade eller 3rd Street är nog egentligen en ganska intressant gata om man gillar att shoppa. I morse hade affärerna inte öppnat och när vi kommer ut från restaurangen har de flest affärer stängt. Visst hade det varit kul att titta lite i affärer men ingen i vår familj är särskilt mycket för att shoppa så det gör inget att vi missade det.

Vi går till till tåget som ska ta oss tillbaka till Downtown. Vad som var coolt på väg till tågstationen en en speciell typ av övergångställe. Det är en fyrkorsning, alla bilar står still och alla gångtrafikanter i korsningen får gå. Övergångsstället är även diagonalt över korsningen. Jag har aldrig sett ett sådant övergångställe tidigare men det var väldigt praktiskt och märkligt att det inte förekommer oftare.

Santa Monica Pier

Sista bilden innan vi lämnar Stilla Havet

Barnley´s Beanary

Jannes påsktupp i fönstret på hotellet

Tåget, som går ovan jord hela vägen, tillbaka till Downtown tar cirka en timme. Vi trodde nog kanske att det bara var vi som bodde i Downtown men nu är klockan runt 21 på kvällen tåget är fullt av turister. Jag kan bara ana att det är fler än jag som velat se solnedgången innan de lämnar Santa Monica.

Hemma tar vi oss till hotellet där vi bor. På rummet finns Jannes påsktupp som varit med på alla de resor vi gjort över påsk. I morgon har vi inga planer men det blir nog en bra dag ändå.