Första dagen i Seget Donji och 10000 steg i badtofflor

Stranden utanför Jokes, vår frukostvy
Vi kom till Kroatien sent igår kväll. På den här resan har vi valt att bo i Seget Donji, på Medina Apartament. Igår han vi titta till Jokes, restaurangen som vi läst om redan hemma.

Idag återvänder vi till Jokes, för att äta frukost. Alla tre beställer en av deras frukosttallrikar. Det visar sej bli en trevlig frukost med salamikorvar, goda ostar, ägg, tomater, bröd mm.

Jokes ligger alldeles på stranden så strax bredvid oss ser vi strandlivet. När vi ätit klart frukosten tar vi också plats på stranden för att bada en stund.

Resten av dagen roar vi oss med att promenera från Medina Beach hela vägen till Yacht Club. Det är en sträcka på cirka 3 km enligt Google Maps. Vi börjar gå och till en början är det trevligt. Det är fint längs havet och vi stannar till en stund vid en bar som i stort sätt ligger på gångbanan. Här sitter vi fint en bit ovanför alla badande människor.

Vi fortsätter gå, hela tiden längs havet. Då och då finns det små badbara platser och lite mer riktiga stränder. Då och då passerar vi någon restaurang och det finns en campingplats alldeles vid havet. Trots att det är rätt mycket människor upplevs det ändå som ganska lugnt. Vi stannar till vid några tillfällen och tar ett bad bara för att det är så varmt och för att vi känner för det. Trots stenstränder så är det riktigt fint på många ställen och havet är klarblått.

När vi nästan är framme vid Yacht Club har flera i familjen tröttnat på att gå, faktiskt även jag. Jag har fått för mej att Yacht Club är något spännande för oss så jag övertalar Oscar och Janne att fortsätta gå.

En av alla badplatser längs promenaden
Utsikt från vår första drickapaus

Fina båtar vid Yacht Club
Stora och små båtar

Yacht Club är inte någon spännande plats, i alla fall inte för oss där och då. Jag hoppades på något coolt barhäng men det var snarare en plats för de som lagt till med sina båtar. Vi hade behövt äta lunch men restaurangen såg onödigt lyxig och det är inte läge för någon onödig lyx just där och då.

Vi går istället runt lite på området och tittar bland annat på båtar, en och annan lite finare båt finns det. När vi har tittat klart på det som intresserar oss går vi tillbaka samma väg tillbaka. Ungefär halvvägs hem stannar vi och äter lunch. När vi sitter på restaurangen vet vi att det bara är en liten bit kvar. Vi ska bara gå förbi den lilla skogen sen är vi tillbaka på Medina Beach.

I den lilla byn finns så klart en kyrka
Getter i utanför vårt hus

Vi har gått runt 6 km, vi är rätt trötta och vi har tyckt att promenaden var lite jobbig. Det är nog inte sträckan som varit problemet utan valet av skor. Just idag, första dagen på semestern, har vi alla tre tagit på oss badtofflor. Att gå 10000 steg på asfalt i badtofflor är inget vi rekommenderar.

Vi har gått hela vägen längs Seget Donji. Nu vet vi att allt vi behöver finns på Medina Beach. Här kan vi bada, här finns ett flertal restauranger på rad och här finns båtar som går till Trogir.

Utsikten från affären
Det enda vi saknar är en livsmedelsaffär. Vi vet att det finns en affär vid receptionen så nästa stop blir att tar oss dit. Området med alla lägenheterna ligger i en backe och affären ligger högst upp så det var till att fortsätta gå. Väl uppe så belönas med en fin utsikt över havet. Butiken är helt ok för våra behov. Den har allt vi behöver för vår semester och utanför butiken står en dam och säljer frukt och grönsaker. Planen är att vi ska äta frukost hemma och även äta hemma vissa kvällar så vi köper på oss lite smått och gott.

Efter att ha passerat några getter, handlat och kommit tillbaka vilar vi en stund. På kvällen går vi tillbaka mot stranden och i kväll väljer vi en ny restaurang. Första dagen i Seget Donji är över. Vi har haft en jättetrevlig dag och vi vet nu att vi kommer att trivas på vår semester i Seget Donji.