Udawalawa Nationalpark - en av de bättre dagarna i livet

Janne har köpt safarihatt
Det hände inget särskilt igår, var mest på stranden och hängde på Joint runt lunch. Idag går vi upp väldigt tidigt och bilen som ska köra oss är på plats på vårt hotell i Hikkaduwa strax före 04:30. Idag ska vi göra en utflykt till Udawalawa nationalpark

Vi startar tidigt för resan dit kommer att ta mer än tre timmar. Vi sover stor del av de första timmarna men när ljuset kommet vaknar vi. Vi har fått med oss lite frukost från hotellet och framme får vi möjlighet att äta vår frukost och köpa en kopp kaffe. Efter frukosten bär det iväg ut på safari.

Vi har valt Udawalawa för att den verkar vara lugnare gällande antalet turister än Yala. Efter att Janne köpt sej en souvenirhatt som skydd mot solen åker vi in i parken. Det enda vi behöver är vatten och kamera säger chauffören innan vi kliver upp i jeepen.

Vi hinner knappt in i parken förrän vi ser en liten familj med påfåglar. Sen ser vi ännu fler påfåglar och andra fåglar. Efter ungefär 15-20 minuter ser vi några elefanter som står och betar bland buskarna. Wow! Vi fick se elefanter och lyckan är stor.

Området där vi åker är som en skog av buskar, gräs, stenar och gammalt ris från vissna buskar. Har bland buskarna ser vi massor av olika fåglar. Snart ser vi vattenbufflar ligga i en vattensamling som ser ut som en större lerpöl.

Vägarna där vi åker är mellan varven väldigt gropiga och jeepen kör försiktigt fram. Vi ser ännu fler påfåglar, vi ser ännu fler elefanter och en lerpöl med ännu fler vattenbufflar.

Vi ser fler elefanter, väldigt många fler elefanter och de verkar finnas överallt. Har en jeep hittat elefanter så samlas alla andra jeepar i närheten på samma plats. I vår jeep finns bara vår familj så vi kan verkligen själva bestämma när vi skulle stanna och när vi skulle åka vidare.

Första elefanten vi ser
Kanske fjärde elefanten vi ser
fortfarande imponerade

Efter cirka två timmar i parken kommer höjdpunkten. Vi har redan sett säkert femtio elefanter när vi kommer fram till ett större vattenhål.

Jeeparna radar upp sig längs vägen som kantar vattenhålet. En bit ut i vattnet ligger vår första krokodil och trycker. Vid vattenhålets bortre strandkant och kommer en flock elefanter på väg att ta sig ner i vattnet. Flocken, bestående av cirka 10-15 elefanter går sakta lunkande. De dricker lite vatten och tar några steg till. Det är en helt fantastisk känsla att se det här i verkligheten. Och att elefanterna står cirka  tio meter från krokodilen känns som en mindre  trevlig naturfilm som vi får se live...

Finaste fotot i hela mitt liv
Krokodilen i vattenhålet

Med sig i flocken har de två små elefantungar. Mest fascinerande är att man märker så enormt väl att de de vuxna skyddar de små. De verkar ha full koll på att krokodilen ligger där och trycker. De vuxna elefanterna omringar de små så att de aldrig är närmast krokodilen. De vuxna är längst ut och de små närmast strandkanten. Elefanterna dricker och de badar och de små elefanterna leker i vattnet.

Elefanterna vid vattenhålet

Det är en helt fantastisk känsla att få se det här på plats där det verkligen händer. Det är här de bor, elefanterna, och det är deras vardag vi ser. Av alla foton vi tar i parken har ett blivit min nya favorit och är utan tvekan det bästa foto jag tagit i hela mitt liv. Efter att ha sett hur de skyddar sina barn har min respekt för elefanter höjts något enormt. Det är helt fantastiska djur.

Liten elefant vid vattenhålet

Jeepen står säkert vid detta vattenhål 30-45 minuter, kanske mest för att vi är omringade av andra jeepar och inte kan åka härifrån men det är ingen i vår familj som lider av att stå still här. Under tiden vi stått still och tittat på elefanter och krokodilen har en kolibri länge flugit omkring i en liten buske alldeles bredvid bilen. Gällande krokodilen så berättade vår chaufför att den inte ger sig på de stora elefanterna.

Vi åker vidare i parken och anar att det här måste ha varit höjdpunkten. Vi kör mot ytterligare ett vattenhål där vi på håll ser massor av vattenbufflar. Vår jeep försöker ta oss närmare men kör fast i leran. Chauffören får hjälp av två andra chaufförer och vänder sedan om och kör en annan väg.

Stork
Elefanterna är alldeles bredvid vår jeep

Apa bland träden
Vattenbuffel

Vi ser fler elefanter, vi ser fler vattenbufflar, vi ser några apor och vi ser massor av fåglar, bland annat stork. Där vi åker nu finns även lite högre träd och vår chaufför stannar till vid flera träd för att visa oss fåglar vi aldrig sett. Vi blir bland annat visade flera olika ugglor, riktigt stora ugglor och säkert någon annan fågel också som sitter gömda högt uppe i träden.

Så småningom tar safarituren i parken slut. Vi har åkt omkring i parken i fyra timmar (!) Det är helt sanslöst att vi åkt omkring i fyra timmar. Vi har upplevt så mycket och så fantastiska saker att tiden bara flugit iväg. Det är definitivt ingen som har varit uttråkad en endaste sekund. Jo, jag kan medge att jag tänkte tanken "inte en elefant till" och det var när jag såg den typ 245 elefanten. Det finns elefanter överallt i Udawalawa Nationalpark. De som var allra närmast jeepen var inte längre bort än någon meter så man såg de verkligen.

Okänd fågel
Påfågel

När jeepen lämnat av oss vid vår utflyktsbil igen hinner vi med en snabb lunchbuffé. Direkt efter lunchen ska vi vidare till något elefantsjukhus. En plats där man räddar elefanter. Vi fick själva betala inträde till den lilla parken där dessa elefanter finns. Entrén gick väl till välgörande ändamål så ok men i det stora hela kändes inte besöket här särskilt intressant.

Strax därefter börjar vi resan tillbaka till Hikkaduwa och lite mer än tre timmar senare är vi tillbaka på Ranmal Beach Hotell. Vi sätter oss med varsin dricka på stranden. Vi är trötta och alla intryck behöver smältas. Vi har verkligen haft en alldeles fantastisk dag, kanske än av de bättre dagarna i livet. Dagen har väl också satt fart på tankar om var i världen man kan få fler liknande naturupplevelser.

På kvällen äter vi på en av alla restauranger på stranden.