Pettah Market och Shangri-La i Colombo

Hejdå Narigama Beach
Vi har bestämt med en chaufför att vi ska bli hämtade från hotellet här i Hikkaduwa klockan 12:00. Det är den tiden vi måste checka ut. Vi känner inte för att stressa härifrån. Vi ska ta oss till Colombo, Sri Lankas huvudstad idag. Anledningen till att vi ska flytta oss dit är för att ha närmare till flygplatsen när vi ska resa hem om några dagar.

Vår semester här i Hikkaduwa har varit över all förväntan, det vill säga jättebra. Vi har bott bra och upplevt massor av intressanta och roliga saker. Bilen hämtar oss vid 12:00 och lite mer än två timmar senare checkar vi in på Shangri-La i Colombo. Vi vill passa på att lyxa lite innan vi reser hem.

Vi tar oss till rummet och gör oss hemmastadda. Tar några foton från balkongen och tittar till gymmet där Oscar vill träna och vi tittar till poolområdet. Sen åker vi ner till receptionen och pratar med någon som ordnar fram en lite lyxigare variant av tuk-tuk och blir körda till Pettah Market. Här ska så klart upptäckas så fort det bara går.

Utsikten från vår balkong
Utsikten från hotellet poolområde

Pettah Market är ett väldigt livligt område med försäljning av alla möjliga saker. Det finns massor av människor, fordon av olika slag och en ljudnivå som är helt enorm. Det finns skyltar som förbjuder fordon att tuta men det verkade ingen bry sig om. Vi går några olika gator bara för att se, vi har ingen ambition att shoppa något. Pettah Market är inget direkt mysig område men absolut intressant och sevärt som turist. Här pågår det lokala folklivet i Colombo.

På gatan Second Cross Street går vi in i en röd moské (Red Masjid) och vi får gå in en liten bit trots att vi är turister. Det intressanta med moskén är arkitekturen. Den är verkligen fin, kanske annorlunda, med sin rödvita färg. På någon annan gata tittar vi på ett hinduiskt tempel men det är stängt så vi ser bara utsidan.

Pettah Market
Oscar och Janne vid Pettah Market

Den röda moskén invändigt
Den röda moskén från gatan

Ljudnivån var enorm i Pettah Market
Detalj från hinduiskt tempel

Vi försöker hitta en plats där vi kan äta lunch, för det har vi fortfarande inte gjort trots att klockan är sen eftermiddag. Vi lämnar området Pettah Market för där hittar vi inget, men strax utanför hittar vi en väldigt liten och enkel restaurang där vi slår oss ner. Kan inte minnas vad maten kostade men det var oroväckande billigt, som kontrast till ett väldigt i en jämförelse dyrt Shangri La.

Janne i lobbybaren
Efter lunchen tar vi taxi tillbaka till Shangri-La. Oscar vill träna så vi lämnar honom på gymmet. Janne och jag sätter oss i lobbybaren och tar en drink. Vi sitter alldeles vid fönstret och ser ut över ett mörkt och regnigt Colombo. Det hällregnar där utanför men vi har det bra här på hotellet. Som kontrast till Pettah Market är det väldigt lugnt här.

På kvällen äter vi middagsbuffé på en av hotellets restauranger, Table One och det är utan tvekan den finaste buffé jag någonsin har ätit. Det finns så mycket god mat att välja från jordens alla hörn. Mat från Sri Lanka, Kina, Japan, säkert Indien och många andra asiatiska länder och absolut mat från Italien. Även desserterna på buffén är  omotståndliga.

Efter middagen stannar vi på rummet och tar det lugnt. I morgon ska vi titta på buddistiska tempel...