Så fint och trevligt bland bergen i Zell am See

Zeller See från Grand Hotel

Vi kom till Zell am See igår kväll och har ännu inte hunnit handla frukostmat så idag börjar dagen med att Janne och jag tar en promenad till närmaste mataffär. Vi går till stadens lilla centrum och vet då att vi är väldigt nära Zeller See, den lilla sjön som ligger vid Zell am See, så vi börjar med att gå ner till sjön och titta lite eftersom vi ännu inte gjort det.

Vi går fram till Grand Hotel, som ligger alldeles vid sjön. Det visar sig vara bedårande vackert med den blågröna sjön med de höga bergen i bakgrunden. Förevigade så klart den vackra naturen på foto innan vi går vidare till affären och sen gå hem och väcka Oscar och äta frukost.

Efter frukosten går vi ut till kabinbanan utanför vårt hus, CityXpress. Vi går in i Intersportbutiken för att köpa biljetter. Vi tror att vi ska komma upp på Schmittenhöhes och nästan två tusen meter men det visar sig vara en annan kabinbana. Vi väljer ändå att åka upp med CityXpress och vi kommer upp cirka 1400 meter över havet.

Jag tror vi alla blir lite förvånade över vad som väntar oss på berget. Här har man byggt upp flera vandringsleder. Lederna som vi väljer går genom skogen och det är hur fint som helt. Längs lederna finns fler små aktiviteter som roar barn och här finns många familjer som är ute och går. Vårt mål är att ta oss till en restaurang vi känner till.

Vi har lite svårt att följa kartan och även GPS i mobilen, men vi hittar en plats där vi kan ta något att dricka. Inte långt därifrån ska restaurangen ligga och vi hittar dit men den visar sig vara stängd. Synd, för utsikten från restaurangen var väldigt fin och det hade varit trevligt med en lunch där.

Fina vandringsleder
Paus bland uppförsbackarna

Vi vänder och går igenom den vackra skogen tillbaka mot CityXpress. Den största anledningen är att det har blivit lite småregnigt. Innan vi kommer fram till CityXpress har det börja regna rätt ordentligt. Det finns en restaurang alldeles bredvid kabinbanan, men alla bord är upptagna. Vi väntar en kort stund och får sen ett bord som är skyddat från regnet. Här äter vi lunch, österrikisk korv och pommes frites, ingen höjdarlunch men ändå så att vi står oss och miljön runt oss är fin.

Vacker vy uppe på berget
Janne vid den vackra utsikten

Vi tar oss ner igen med kabinbanan (det går att gå ner till byn om man hellre vill det) och från kabinbanan ser vi ut över Zell am See. När vi kommer ner får Oscar gå till lägenheten för att han vill det. Janne och jag letar upp ett närbeläget hotell där vi kan få varsin öl.

Senare på eftermiddagen tar regnet fart igen men vi vill visa Oscar sjön och den vackra promenaden längs sjön så vi går ut hela familjen trots regnvädret. Nu går vi genom stora delar av det lilla centrum som finns, bort till tågstationen, ner i tunnel under tågspåren och ut på promenadstråket som går längs vattnet. Här är jättefint och vi är snart framme vid Grand Hotel igen.

Janne vid lunchbordet
Janne och Oscar uppe i bergen

Vi går vidare mot det strandbadet och tempererade poolerna där vi hoppas kunna bada någon dag. Vi stannar till här en stund och bara beundrar utsikten. Det har slutat regna nu.

Vi går vidare in mot stadens centrum igen och kommer in i stan från ett annat håll den här gången. Av en ren tillfällighet hamnar vi på en pizzeria, Pizzeria Guiseppi. Det är lite tidigt men vi bestämmer oss ändå för att stanna där och äta middag. Det blir en trevlig middag på vad som visar sig vara en av de bättre pizzeriorna i Zell am See.

På väg ner i kabinbanan
Grand Hotel vid Zeller See

Vår första dag här i Zell am See har varit jättetrevlig. Vi har inte gått cirka 8 kilometer och höjdmässigt 35 våningar enligt våra mobiler och det har varit en lite annorlunda dag. I morgon ska vi ta en annan kabinbana, en kabinbana som tar oss upp på nästan 2 000 meters höjd. Det ska bli roligt att se lite mer av bergen. Vad vi inte vet nu är hur vi kommer att tycka så mycket om det vi får se...