Två timmars äventyr i Skövde

Commerce - shoppinggallerian

Vi har lämnat Mellbystrand efter att ha hyrt ett hus där en vecka. Nu ska Oscar och Janne åka vidare och besöka Oscars farmor i Mariestad några dagar och jag, Susanne ska hem och jobba. För att komma till Stockholm enkelt ska jag ta tåget klockan 15:30.

Bilen åker mot Mariestad och på väg dit svänger vi av i Skövde för att jag därifrån ska fortsätta hemåt med tåget. Vi är framme cirka två timmar innan tåget ska gå så jag låser in min resväska på stationen och ger mig sen ut på stan en stund. Oscar och Janne åker vidare till farmor.

Skövde centrum visar sig ligga väldigt nära tågstationen så fortare än jag anar står jag på torget i centrala Skövde. På torget finns ett flertal uteserveringar som intresserar mig men jag vill se mig omkring lite först.

Centrumet är inte så stort men jag hittar en shoppinggalleria där jag gör ett besök på Myrorna. Jag köper inget, som vanligt, eftersom jag inte behöver något.  Lämnar shoppinggallerian och går runt lite på stan, men jag går inte in i någon mer butik. Jag blir förvånad att affärerna är öppna till 17:00 trots att det är lördag.

Trots att Skövde väl är en rätt liten stad blir jag också förvånad över hur många restauranger och pubar som finns här. Jag går tillbaka mot torget och väljer en av restaurangerna för att äta lunch. Efter lunchen går jag vidare och sätter mig på en av pubarna, köper en öl och sätter mig och tapplar på mobilen.

Fina små grisar i centrala Skövde
Uteserveringar i centrala Skövde

Det blir snart dags att gå tillbaka till tågstationen, men det blev trevligt med ett oväntat litet äventyr på två timmar i Skövde. Jag tycker Skövde verkar vara en trevlig liten stad och jag kan inte direkt säga att jag saknade något. Skulle nog till och med kunna tänka mig att bo där. På kvällen är jag tillbaka i Stockholm igen och tar en taxi hem till Täby.