Chelsea Market och High Line i ett snöigt New York

Janne i himmelriket bland alla skaldjur
Vi befinner oss i ett snöigt och väldig kallt New York. För att få vara lite inomhus på grund av kylan bestämmer vi oss för att besöka Chelsea Market. Efter frukosten tar vi det lugnt en stund och när vi kommer till skott igen tar vi första bästa taxibil till Chelsea Market.

Taxibilen parkerar alldeles vid vad vi tror vad huvudingången. Chelsea Market var egentligen ingenting vi hade på att-göra-listan, men vi valde det på grund av kylan. Av den anledningen var det rätt bra att det var kallt ute. Chelsea Market var ett trevligt ställe. Det fanns säkert fler typer av affärer men det mesta var inriktad på mat och dryck. Det finns flera olika restauranger och massor av affärer som säljer olika typer av mat. Vi stannade till vid Filling Station. Oscar och Janne är båda roade av salter och vinäger och här fick de prova massor av olika. Janne köper med sig tryffelsalt som souvenir.

Andra affärer vi besöker är någon godisbutik med choklad och "Swedish fish" och en enormt stor butik med fisk- och skaldjur, en butik med husgeråd, en butik för vin- och sprit och när vi gått igenom hela Chelsea Market, i andra änden av vad vi kan kalla gallerian ligger Artists & Fleas. Vi tittar in en stund på Artist & Fleas också utan att köpa något. När vi tittat igenom allt vi är intresserade av går vi tillbaka till butiken som säljer fisk- och skaldjur.

Svenska fiskar !
Italiensk mat på Chelsea Market

Chelsea Market
Saltprovning på Filling Station

I mitten av butiken finns en rätt stor restaurang runt en disk. Här kan man äta sushi så vi slår oss ner runt disken och beställer in de sushi vi vill äta. Det blev utan tvekan den dyraste lunchen vi äter i New Yorks men det är väl värt det, det blir en trevlig upplevelse att sitta där mitt i fiskbutiken. Den dyra lunchen visade sig bli dyrare ändå när vi skulle betala, för på notan hade de lagt till någon fast drick som ingick i notan, inget ovanligt i USA.

När vi lämnar Chelsea Market är det fortfarande snöigt. Vi har insett att vi befinner oss rätt nära High Line. Inte heller High Line finns med på att-göra-listan eftersom vi är här mitt i vintern. Vi går i alla fall mot High Line och hittar upp på promenadstråket. Det snöar men det är en rätt mysig promenad och trots vintern är vi inte ensamma här uppe vid det nedlagda järnvägsspåret. När vi kommer ner på gatunivån igen går vi hemåt.

Janne och Oscar på High Line
Oscar på High Line

På väg hem i ett snöigt New York
Fina Henke Lundqvist tröjor

Det är kallt och vi fryser. När vi närmar oss våra kvarter hittar vi en butik med diverse sportprylar för de olika sportlagen i NY. Coolast av allt var att se alla dessa tröjor med Nr 30 och Henke Lundqvist, en tröja i vuxenstorlek kostade cirka 1700 kronor, tyckte inte det var värt det. Det fanns även coola dockor föreställande Henke Lundqvist, men även de kändes löjligt dyra. När vi värmt upp oss en stund i butiken går vi ut på gatan igen.

Nu hittar vi en irländsk pub, där vi går in för att slå ihjäl lite tid och åter igen värma oss. Vi får först veta att vid borden får vi sitta om vi skulle äta. Vi slår oss ner i baren för vi ska bara drick något och strax gå igen, men det fick vi snabbt veta att i baren får vi inte sitta. Det var tydligen ett allvarligt för baren. Amerikanska regler säger nämligen att barn inte får sitta vid baren så de dukade av ett bord och lät oss sitta där i alla fall utan att vi åt. Vi vuxna beställde öl och Oscar fick varm choklad.

Oscar vill vara själv på rummet en stund
Dry Martini i hotellbaren

En öl senare är vi ute på gatan igen och går hemåt. Vi har inte långt kvar nu. Hemma på hotellet vill Oscar vara i fred på rummet en stund för att prata med sin flickvän i Sverige. Oscars eget förslag är att vi vuxna ska "sätta er i baren en timme", så det gör vi och låter Oscar ha hotellrummet själv en stund. Janne beställer Dry Martini och Susanne beställer en Manhattan, bara för att jag (Susanne) aldrig druckit en sådan och kommer heller inte att göra om det. Den var inte god.

Kvällen avslutar vi med pizza igen, Planet Hollywood den här gången. Trots snö och kyla har vi haft en jättetrevlig dag och nu har vi bara en hel dag kvar. I morgon tänker vi besöka Air & Space Museum för att bland annat se en äkta rymdfärja ...