Vår vistelse i Rättvik börjar oväntat bra

Vår första bild av Siljan
så vackert
I morse vaknade vi i Falun och besökte Falu Koppargruva innan vi körde vidare mot Rättvik. Minns inte riktigt hur lång tid det tog men det är cirka 5 mil mellan Falun och Rättvik. Vi stannar längs den stora vägen vid något gatukök för att äta lunch.

När vi närmar oss är Siljan det första vi ser. Så vackert det var! Vi måste erkänna att det vi var mäkta imponerande över hur vackert det var när vi kom åkande på höjden och såg Siljan framför oss strax innan vi åker in i Rättvik. Här skapade vi oss nog bilden av Dalarna.

Det var bra skyltat genom Rättvik så vi hittar snabbt fram till Siljansbadets camping, Vi checkar in i vår lilla campingstuga som ska bli vårt hem här i Rättvik i tre  nätter. Campingplatsen är väldigt fin och tio meter från vår lilla campingstuga har vi en fin sandstrand. Synd bara att det inte är så varmt att vi vill bada. Inte alls långt bort ser vi Långbryggan som vi läst om hemma. Dit ska vi så klart någon dag.

Vi tar en promenad på campingplatsen och går mot Rättviks centrum som inte alls ligger långt bort. Just idag, tisdag, var det någon marknad mitt i stan så det var massor av folk där. Tror det kan ha varit något särskilt just för att det är tisdag.

Sen går vi tillbaka mot campingen igen, fixar vår första middag i campingstugan. Idag blev det färdiggrillad kyckling och potatissallad, inköp på ICA i centrala Rättvik.

Kyrkbåtsrodd i Rättvik
Regnbåge över
Långbryggan i Rättvik

Till vår stora glädje har vi upptäckt att det ska bli kyrkbåtsrodd ute på Siljan just i kväll. Kyrkbåtsrodden går längs Långbryggan. Vi kommer alltså att gå ut på denna långbrygga redan i kväll. Coolt och roligt!

Efter kycklingmiddagen börjar promenaden till Långbryggan. Troligen var det en kortare sträcka till bryggan än vad själva bryggan tur och retur är. Långbryggan är 650 meter lång och så klart går vi hela vägen ut. Man ser kyrkbåtsrodden bättre ju länge ut på bryggan man kommer eftersom man kommer allt närmare målgången. Det coola med Långbryggan är väl just att den är så lång. Det småregnade när vi gick ut på bryggan och när vi kommer längst ut och vänder oss om så ser vi en jättefin regnbåge över Rättvik.

Vårt hem i Rättvik i tre nätter
Fin strand vid
Siljansbadets camping

Vem som vann kyrkbåtsrodden var vi inte så intresserade av men det var väl Leksand och Rättvik som tävlade, tror vi. Det var mest en kul grej som evenemang när man är turist i Rättvik och vi hade turen att upptäcka att det var just i kväll. Check på kyrkbåtsrodden!

Sen går vi bara tillbaka till vår lilla campingstuga igen. Janne och Susanne sätter sig en stund vid ett bord, med en flaska vin, nere vid Siljans strand. Det var lite kallt och blåsigt men solen skiner och som fenomen är det riktigt mysigt. Oscar var kvar i campingstugan 10 meter därifrån.

Vilken dag vi har haft. Vi har haft jättetrevligt, sett intressanta saker och ett vackert Rättvik. Dalarna har verkligen levererat och i morgon ska vi göra en utflykt till Mora...