Slappa dagar väntar - nu är vi på Koh Lanta

Vår bungalow på DR Lanta
Vi går upp tidigt idag också, äter frukost på hotell Sleep Whale Hotell mitt i centrala Krabi. Hotellet där vi har bott i två nätter. Taxin som ska hämta oss är sen. När den väl kommer får vi veta den åkt till det andra Sleep Whale Hotel som finns här i Krabi. Men som vanligt i Thailand så fungerar transporterna av alla turister som ska hit och dit och allt löste sig.

Vi kommer i fram till båten och har gott om tid att kliva ombord. Idag åker vi till Koh Lanta. Det är inte mycket att säga om båtfärden annat än att Janne ordnade transport till vårt hotell vi bokat på Koh Lanta. När vi kommer fram till Koh Lanta efter ungefär en och en halvtimmes båtresa möts vi av en person med skylt om hotellets namn - Dr Lanta. Vi blir lotsade till en bil som ska köra oss dit.

Vi har bott på Klong Dao så många gånger att vi tappat räkningen. Southern Lanta Resort, massor av gånger och Lanta Villa en gång och Royal Lanta en gång. Nu ska vi bo på DR Lanta, just av den anledningen att vi aldrig har bott där, men vi vet att även det är ett bra hotell. Den här gången har vi bokat DR Lanta i 17 nätter.

Hotellet ligger på den nordligare delen av Klong Dao. Bilen som kör oss till hotellet lämnar ganska snart vad som kallas huvudgatan och svänger in på en gata vi aldrig varit på tidigare. Vi åker förbi många av hotellen som ligger på nordligare delen av Klong Dao och på gatan bakom de hotellen finns restauranger vi inte visste fanns.

Snart är vi framme vid receptionen på DR Lanta. Vi får vårt rum nästan omgående. Mannen i receptionen ringer städerskan och frågar om rummet är städat. Det är städat så han drar iväg med våra väskor för att visa var vi ska bo.

Vi blir glatt överraskade över rummet. Det är riktigt stort och även Oscar har en riktig säng. Erfarenheten av att resa med en yngre tonåring är annars att han kan få en tältsäng eller något liknande som extrasäng. Extrasängar är ofta väldigt osköna.

Nej, bron mellan Koh Lantas öar var inte klar
Vill också bara nämna att när vi kommer med båten till Saladan tittar vi så klart om bron från norra Koh Lanta till södra Koh Lanta var färdigbygg. När vi lämnade Koh Lanta senaste så trodde vi att bron skulle vara klar nästa gång vi kom tillbaka. Det visar sig att bron inte är klar.

Vi packar upp lite snabbt och går sedan ut på stranden. Längs stranden finns ett pärlband av restauranger och affärer, den ena avlöser den andra. Vi börjar med lunch på vår närmaste restaurang - Bambie.

Efter lunchen börjar promenaden längs stranden. Det brukar vara den huvudsakliga sysselsättningen på Klong Dao, att promenera. Vi tittar så klart till Southern Lanta Resort och den stora överraskningen är att de fått ytterligare en pool. Vi fortsätter att titta på några andra välbekanta platser längs stranden. Efter den första lilla rundan i närområdet går vi hem till vårt eget hotell igen men innan vi kommer tillbaka har vi köpt på oss vatten och två par solglasögon - oäkta märkesvaror.

Tillbaka på DR Lanta provar vi så klart hotellets två pooler, en av dem är en saltvattenpool.

På kvällen när solen gått ner går vi ut på stranden igen och går lite längre söderut än vi gjorde tidigare idag. Vi äter vår middag på restaurang Picasso med fötterna i sanden. Innan vi gått ut har fötterna fått en rejäl dusch med myggmedel för myggor och typ sandloppar finns det vanligtvis gott om på kvällarna.

Utsikten från lunchbordet
Även Oscar har en riktig säng på DR Lanta

Efter middagen går vi stranden hem mot vårt hotell DR Lanta, i långsamt lufsande tempo är det en promenad på cirka en kvart. Dessa promenader på stranden i mörkret är bland de bästa med Klong Dao. Man går barfota i sanden, längs havskanten och på himmel lyser miljoner stjärnor.

Första dagen på Koh Kanta är slut. Det har inte hänt särskilt mycket och det kommer det inte att göra i morgon heller. Det blir en dag på stranden...