Utflyktsbåten inställd och det blir vår bästa dag i Hvar

Segelbåt i Hvar
Idag har det blivit dags att byta ö här i den kroatiska skärgården. Vi bor nu på ön Hvar och ska under dagen förflytta oss till staden Bol på ön Brac´. Det är lite besvärligt att förflytta sig mellan öarna. Det finns en båt som går en gång om dagen, vid sextiden på morgonen, där du enkelt kan åka över sundet direkt till staden Bol. Vi tycker inte att vi vill gå upp så tidigt när vi har semester.

Vi har hittat en utflyktsbåt som åker från Hvar till Bol. Vi får åka med båten men vi ska inte följa med tillbaka utan stanna i Bol. Utflyktsbåten startar från Hvar klockan 09:30. Vi packar och gör oss klara för att redan på morgonen förflytta oss till vårt nästa semesterboende. Vi är på plats i god tid vid utflyktsbåten.

Killen som vi har köpt biljetterna av finns på plats. Han beklagar men utflyktsbåten har blivit inställd. Vi blir istället erbjudna att åka med den utflyktsbåt som gör samma utflykt fast tvärtom. Båten kommer från Brac´ med turister som vill titta på Hvar. Klockan 13:30 åker den båten tillbaka till Bol igen. Där sprack den planen!

Vi blir måttligt roade av beskedet. Vi har lämnat vår lägenhet och har våra resväskor med oss och nu måste vi slå ihjäl fyra timmar i den lilla staden Hvar. Det kändes lite trist att bli fråntagen en hel förmiddag som vi inte hade planerat. Vad vi inte visste då är att den här dagen skulle komma att bli en av de bättre dagarna på hela semestern. Förmiddagen blev helt underbar, lugn och trevlig.

Lyxbåt i hamnen i Hvar

Vår utflyktsbåt

Vi lämnar in våra resväskor på bagageförvaring. Sen sätter vi oss på ett utomhuscafe´, beställer varsin kaffe och Oscar beställer någon juice. Vi sitter tre, fyra meter från alla de enorma lyxbåtar som vi fascinerats av hela veckan. Några av lyxbåtarna har lämnat hamnen under morgonen och några båtar lämnar hamnen under förmiddagen.

Vi sitter och fikar cirka 1 ½ timme, därefter tar vi en liten promenad genom staden och sen sitter vi cirka en timme och äter lunch på en av restaurangerna vid hamnen för lyxbåtar. Lyxbåtar lämnar hamnen och det kommer en ny stor båt och det kommer en ny stor båt till och det kommer en till.

Det kommer totalt, under de timmar vi fördriver vid hamnen, fem stora och helt enorma lyxbåtar. Vi är helt exalterade. Janne Googlar vartenda båt som kommer in för att få veta något om dem. De fem båtar som kommer under förmiddagen är tillsammans värda cirka fem miljarder kronor. Huh!

Sista lunchen i Hvar
Hvar från båten som ska ta oss till Bol

Vi lämnar staden och ön Hvar

När klockan blir 13:00 vinkar vi hejdå till staden Hvar, en fantastiskt vacker stad, och kliver ombord på båten som ska ta oss till staden Bol på ön Brac´.

Båten är som vi sagt en utflyktsbåt så båten styr först mot Palmezana Beach, en strand som vi var på två dagar tidigare. Det känns lite onödigt att stanna till där men det gör absolut ingenting. Vi tyckte om Palmezana Beach häromdagen och gör det även den här gången. Det är en fin plats. Oscar snorklar mest för att leta efter bläckfisken han såg för två dagar sedan.

När båten styr vidare mot Bol har vi bra platser på däck och vi sitter i solen. När vi närmar oss Bol ser vi stranden Zlatni Rat och vi åker strax därefter förbi stranden som är anledningen till att vi valt att bo i Bol. Längs kuststräckan vid staden Bol kryllar det av windsurfare, precis som förväntat. Bol är känt för att vara ett windsurfingparadis.

Hamnen i Palmezana
Zlatni Rat när vi närmar oss Bol

Framme i hamnen kliver vi av och det första vi ser är ett litet torg med en Konzumbutik och ett flertal restauranger. Det ser trevligt ut. Vi ser några taxibilar och går dit. Det visar sig att alla är förbeställda men den taxichaufför vi möter schyst och ringer efter en annan taxibil till oss. Den kommer inom kort och kör oss till vår förbeställda lägenhet.

Janne framme i lägenheten i Bol
Lägenheten är jättefin, ljus och fin med balkong och stor veranda. Oscar har även här fått ett eget rum och den här gången med skrivbord. Värdinnan ger oss en karta och visar närmaste vägen till centrum och till Zlatni Rat. Vi blir visade närmaste affär som bara ligger några hundra meter bort och hon ger oss en flaska vin som välkomstpresent innan hon går. Vi känner redan att vi kommer att trivas här. Det här kommer att bli toppen.

Vi packar upp och går sen till affären och fyller upp kylskåpet. På kvällen tar vi en promenad net till centrum mest bara för att titta hur det ser ut och få veta vad vi kan förvänta oss av de sex närmaste dagarna när vi ska befinna oss i staden Bol.

Under dagen har vi som sagt lämnat den vackra staden Hvar men vi känner redan att vi kommer att trivas även här. I morgon blir det promenad till stranden Zlatni Rat...