Trevlig dag på Palmezana Beach i Hvar

Hamnen vid Palmezana
Dagen börjar vi som vanligt med att titta på den vackra utsikten från vår balkong innan vi dukar upp frukost inomhus för att solen gör balkongen stekhet så här på morgonen.

Efter frukost går vi nedför backen till havet och går sedan längs vattnet för att komma till Hvars centrum. Vi har upptäckt för någon dag sedan varifrån taxibåtarna till Palmezana går så idag går vi raka vägen dit. Palmezana är en av Pakleniöarna och dit går dagens utflykt.

Vi vet att när vi hoppar av båten ska vi går över ön för att komma till Palmezana Beach, som sägs vara en fin strand.

Taxibåten står på plats så vi köper biljetter och går ombord. Strax åker den och vi närmar oss Palmezana efter cirka tjugo minuter. Vi ser till en början bara träd och grönska tills båten svänger in i en vik där det finns plötsligt en hyfsat stor marina för privata segelbåtar. Vi går i land och vet inte riktigt vart vi ska, men vi frågar killen som kört båten och han säger att vi kan följa strömmen av människor, så det gör vi.

Det finns inga bilar på ön men det finns en grusväg som vi följer. Efter att ha gått fem-tio minuter längs vägen så delar vägen på sig. Hälften av människorna går åt höger och hälften åt vänster, vi väljer vänster utan att veta varför. När vi kommer fram till vattnet igen förstår vi att vi borde ha valt höger men att vi valde fel gör ingenting. Vi kan gå på klippor längs vattnet och kommer på så sätt ändå till samma plats som vi skulle ha kommit om vi valt höger där grusvägen delade sig.

Palmezana Beach
Palmezana
Bläckfisk som roade Oscar
Det gjorde inget att vi gick lätt vilse, vi fick bara se lite mer av ön. Grusvägen man går längs är som att gå genom en liten skog, fylld av träd, buskar och stora kaktusar. Promenaden genom skogen tar cirka femton minuter och när man nått fram till havet på andra sidan möts man av restauranger. Det finns någon riktigt bra restaurang här på ön men den letade vi aldrig efter. På den strand vi väljer att lägga oss finns tre restauranger.

Palmezana Beach är en fin strand och även den är full av stora runda stenar som många andra kroatiska stränder, men en bit ut i havet övergår stenarna till sand. En riktigt behaglig strand att bada vid alltså. Vi solar och badar och Oscar snorklar en hel del. Han upptäcker en jättestor bläckfisk som ligger i hopkrupen under en sten och den bläckfisken roar han sig länge med att studera och fotografera. Tyvärr hade bläckfisken en stor plastpåse framför sig så han så den inte helt.

Eftermiddagsöl vid lyxyatcherna
En av alla vackra båtar
Vid lunch går vi några trappsteg upp på till en av restaurangerna och får ett bord med fin utsikt över havet. Vi äter, sitter här en stund och går sen tillbaka till stranden. Lite senare på eftermiddagen går vi genom den lilla skogen mot taxibåten igen. Nu går vi närmaste vägen och det är verkligen inte långt, så vi är väldigt snart tillbaka vid taxibåten. Det dröjer en stund innan taxibåten kommer och vi roar oss med att bara sitta där på bryggan och titta efter krabbor eller bara titta på alla segelbåtar som ligger vid hamnen.

Middag på balkongen
Taxibåten kör oss tillbaka till staden Hvar och stannar vid båtarnas taxistation. Härifrån har vi ett tiotal meter till alla stora fantastiskt vackra yachter som ligger i hamnen här i Hvar. Det kommer nya båtar varje dag och den ena är mer vacker och mer fantastisk än den förra och även idag har det kommit in några vackra enormt stora yachter. Alla i familjen imponeras över vilka enorma båtar det är.

Vi sätter oss en stund på en av barerna alldeles bredvid de vackra båtarna innan i går mot Konsum för att köpa hem mat till kvällen. Alldeles utanför Konsum ligger taxistationen och vi tar en bil hem så vi slipper bära maten.

Janne fixar kvällens middag som består av diverse korvar, kroatisk skinka och annat smått och gott. Middagen serveras på balkongen hemma i lägenheten.

Ännu en fantastisk dag är till ända i den vackra staden Hvar. Nu har vi bara en enda dag kvar här på ön Hvar. Vi har gjort allt vi vill göra här på ön så i morgon har vi en vad vi kallar vilodag, inga planer alls.