Split får avsluta vår toppenresa till Kroatien

Världsarv i Splits gamla stad
Idag lämnar vi den kroatiska skärgården utanför Split efter två veckors semester. Första veckan har vi bott i staden Hvar på ön Hvar och när vi vaknar idag, tidigt, befinner vi oss i staden Bol i en jättefin lägenhet som varit vårt hem den senaste veckan.

Vi har beställt taxi så den står och väntar på oss när vi är klara för avfärd. Packa gjorde vi redan igår och idag blev det ingen frukost. Det är alldeles för tidigt. Taxibilen kör oss till båthamnen därifrån vi ska ta båten till Split.

Idag är biljett kassan öppen och vi köper våra båtbiljetter. Det kommer att ta oss närmare en och en halvtimme innan vi är framme i Split. Det är inte mycket att säga om båtfärden. Allt gick som planerat så båten kommer till Split på utsatt tid.

Vi har bestämt att vi ska stanna en natt i Split så nu behöver vi hitta vårt hotell. Hotellet ligger nära Gamla Stan så vi bestämmer oss för att gående leta efter hotellet trots att vi har våra resväskor. Det ser inte alls långt ut på kartan och vi tar hjälp av Google Maps.

Ett mindre familjegräl uppstår på väg mot hotellet på grund av att vi inte hittar hotellet så enkelt som vi tror att vi ska göra. Vi saknar energi eftersom vi inte ätit frukost och det är besvärligt att släpa på resväskor och ryggsäckar. Vi kommer i alla fall fram men vi har inte gått den bästa vägen.

Eftersom vi kommer tidigt får vi inte vårt rum ännu. Vi ställer ifrån och oss våra väskor och sitter en stund med det kaffe och juice vi blir bjudna på av hotellet. Vi sitter på en liten innergård i skuggan på den lilla servering som serverar hotellets frukost. Vi sitter här en stund, surfar lite och vilar oss.

Sen går vi så klart ut på stan, så fort det bara var möjligt. Vi har en dag på oss att göra Split men vi hade inga större ambitioner än att bara titta till Gamla Stan.

Drickapaus
Det tar oss inte mer än två minuter att gå till Gamla Stan så där var vi rätt snart. På första bästa torg vi hittar slår vi oss ner för att äta frukost.Sen promenerar vi vidare genom staden för att sen ganska snart vara tillbaka nere vid hamnen.

Det är otroligt varmt så vi slår oss ner vid en av restaurangerna längs det stora promenadstråket eller kanske kallar man det paradgatan längs havet. Vi sitter här en studn för drickapaus medans vi väntar att kunna gå tillbaka till hotellet och få vårt rum.

När vi får vårt rum tar vi det bara lugnt en stund och går ut igen när det blivit eftermiddag. Åter igen blir den en promenad till Gamla Stan.

Vi slår oss ner för lunch vid en av restaurangerna bland gränderna i Gamla Stan. Vi sitter utomhus i värmen under en snurrande fläkt och vi beställer vår mat. Det dröjer dock innan den kommer. Brandlarmet tjuter i högan sky och vår fläkt stannar. Vi får veta av servitören att det brinner i en ugn i köket och att strömmen har gott, ett litet äventyr. Tydligen lyckades de släcka elden själva för någon brandbil kom aldrig och den hade heller tagit sig fram bland gränderna. Maten kommer i alla fall till slut och vi fortsätter att gå runt i stan.

Diocletians Palats, ett världsarv, står på att göra listan men vi gör ingen större grej av det. Vi ser ruinerna från vad vi tror är palatset men vi hittar inte att vi borde gå in någonstans för att se mer. Vi promenerar omkring där alla andra turister finns men kanske missar vi någonting jätteviktigt som vi borde ha sett.

Det är olidligt varmt när vi går omkring här i Gamla Stan. Utan tvekan har temperaturen gått upp mot 37-38 grader även idag. En av stadens kyrkor blir tillflyktsort för en stund för att det är svalt där inne. En och annan turistbutik med flödande luftkonditionering blir också tillflyktsorter.

Gränder i Splits Gamla Stad
Oscar och Janne provar hattar i Split

Vi hamnar senare i mer moderna kvarter av Split. Janne har upptäckte något grodmuseum som han tycker verkar vara något för familjen. Han letar upp museumet och vi går alla in där. Ett fascinerande och märkligt litet museum med massor av små uppstoppade grodor. Alla grodor var uppställda i olika sociala sammanhang som om de vore människor.

Vi går hem en stund igen till hotellet. Vi har varit uppe tidigt idag och alla är trötta, sen är vi egentligen på väg hem. Split är på den här resan bara ett tillfälligt stopp för att ha nära till flygplatsen i morgon när vi åter ska resa hem till Sverige.

Broschyr om grodmuseumet
På kvällen går vi ut vår sista lilla promenad genom Splits gamla stad. Nu för att äta middag och ännu en gång är vi ovänner i familjen. Den här gången om var vi ska äta. TripAdvisor har tipsat oss om restauranger som vi inte tycker om när vi ser dem eller så är det redan fullt på restaurangerna. Vi är inte ensamma turister här. Det slutar med att vi äter på en restaurang vid samma torg som vi ätit frukost tidigare idag.

Vi går hem till hotellet igen, ett fint hotell där Oscars säng står på ett loft som är byggt över toaletten. En riktigt smart lösning för att få plats. Hotellet är modernt, rent och fint så vi trivs där men det blir bara en natts vistelse där.

För att sammanfatta denna resa till Kroatien så kan det ha varit en av våra absolut bästa resor inom Europa. Vi kommer garanterat att resa tillbaka till Kroatien och vi är inte förvånade om vi reser dit redan nästa sommar. Vi hade planerat en dagsutflykt till landet Bosnien & Herzegovinia och det lyckades vi inte med på den här resan så den planen återstår.

Vi har beställt taxi som kommer tidigt i morgon för att köra oss till flygplatsen här i Split. I morgon flyger vi hem till Stockholm igen...