Snorkling vid Carpe Diem Beach, Hvar

Susanne i båten på väg till Carpe Diem Beach
Vi vaknar upp till en klarblå himmel och dagens äventyr ska bli att ta oss till någon av Pakleiniöarna. Det är vår första dag i staden Hvar, på ön Hvar, i skärgården utanför Split i Kroatien.

Vi har under gårdagen hittat en affär där vi kan köpa mat men den affären hann stänga innan vi kom dit. Det enda vi har fått med oss hem till lägenheten är drickor så det som finns i lägenheten nu på morgonen är Coca Cola och buteljerat vatten. Eftersom vi hyrt en lägenhet ingår det så klart ingen frukost och ärligt talat blir det en riktigt dålig start på dagen.

Vi tar oss ganska snart ut för att försöka göra livet drägligare. Frukost hade vi väl enkelt kunnat äta på det närbelägna Amfora Hotell men den idén dök inte ens upp i våra huvuden. Vi går istället mot stadens centrum längs vattnet och tänker att vi snart ska hitta både frukost och en båt som kunde ta oss till någon av Pakleiniöarna.

Vi frågar i stort sätt varenda utflyktsförsäljare efter en båt till någon av Pakleniöarna. Alla säljer dagsutflykter som är hur dyra som helst. När vi kommer in till det riktiga centrum finns helt plötsligt en taxibåt som väldigt snart ska gå till en av Pakleniöarna. Båten ska gå till Carpe Diem Beach, som inte är den ön vi helst av allt vill åka till idag men båten finns här och nu så vi hoppar ombord på båten utan att ha vare sig köpt frukost eller ätit frukost. Kaoset och irritationen består...

Oscar snorklar vid Carpe Diem Beach
Carpe Diem Beach

Det är en ganska liten båt som har plats för 20 - 25 personer. Båten lämnar inom kort staden Hvar och åker ut mot öarna. Båten stannar först till vid ön Jerolim, en ö som vi inte alls har på vår att göra lista så vi följer med till nästa ö Marinkovac. När båten släpper av oss är det bara att gå cirka 100 meter så hittar vi Carpe Diem Beach. Vad vi vet om stället är att här finns en pool, här finns en dykskola och här finns en restaurang och bar. Det går så klart att bada också men inte vid en strand utan via stegar ner i havet. Vi vet också att det är ett populärt After Beach ställe.

Nu är klockan runt 11 och vi har inte ätit frukost. Vi vill ha något så simpelt som en macka och en kopp kaffe, men något sådant finns inte i på den här restaurangen, som väl förmodligen är mer en After Beach Bar. Kaoset fortsätter...

Det finns mat vi kan äta på restaurangen, lunch liksom istället för frukost, så vi bestämmer oss för det. Det finns bara ett problem och det är att vi har inte haft huvudet med oss den här morgonen.  Vi har fått med oss alldeles för lite kontanter och det enda kontokort vi har med oss tar de inte som betalning här.

Vi skrapar ihop de kontanter vi har. Det viktigaste är att i alla fall Oscar får mat. De vi skrapar ihop i kontanter räcker räcker ändå till lunch åt alla och Janne får till och med en pytteliten öl. Efter lunchen, när vi fått lite energi avtar kaoset. De kontanter vi har kvar lägger vi på hyran för två solstolar (intelligent eller?). Nu blir det äntligen dags för lite sol och bad i havet. Havet är väldigt blått och det är jättefint. Oscar och Janne snorklar.

Väntar på båten för hemfärd
Hotell Amfora från havet

Efter lunchen har vi det trevligt på Carpe Diem Beach, men när vi åker därifrån strax efter klockan två är det ändå ingen plats vi gillar jättemycket. Vi kommer inte att åka tillbaka till Carpe Diem Beach igen på den här semestern. Det är inget speciellt med platsen och restaurangen är onödigt dyr, men kanske finns här en jättebra After Beach. Det kommer vi aldrig att få veta och vi överlever det. Poolen ser inte så rolig ut så där badar vi aldrig och dykskola ser vi inte till någon.

Utsikten från baren för eftermiddagens öl
Båten tillbaka till Hvar Stad tar cirka en kvart. Bland det första vi ser när vi hoppar i land igen är att taxibåtarna står på rad vid kajen där vi även klev på i morse. Här finns även båtarna som går till Palmizana Beach, en annan av Pakleiniöarna vi vill besöka.

Innan vi tar oss hem igen sätter vi oss på en bar, nära torget och med utsikt över de vackra båtarna i hamnen. Här tar vi eftermiddagens öl innan vi går hem till lägenheten längs vattnet.

På kvällen går vi ut igen. Vi tar den närmaste vägen ner till stan och den är inte längs vattnet. När vi närmar oss staden ser vi att det kommit in nya båtar under eftermiddagen, även dagens nya båtar ska visa sig vara små i jämförelse med vad som kommer senare i veckan.

Vi äter middag på en restaurang med bord mitt på den gamla torget. Alla i familjen äter hamburgare och vi gillar restaurangen som det ska visa sig att vi besöker igen senare i veckan. När vi lämnar restaurangen, ganska tidigt för att hinna till affären, tar först vi en promenad förbi båtarna. Affären vi handlar i är en stor affär som har precis allt vi behöver. Alldeles bredvid affären finns taxistationen och för att slippa bära på maten tar vi en taxi tillbaka till lägenheten.

Det har kommit in en ny båt i hamnen
Middag på torget vid katedralen

Kvällen avslutar vi på balkongen med vin, Coca Cola och flaggspelet. Trots kaoset i början av dagen så har det blivit en jättetrevlig dag här i vackra Hvar och vi får se vad vi hittar på i morgon...