Oscar får windsurfa vid Zoo Station i Bol

Lektion i windsurfing på land
Vi befinner oss i staden Bol, på ön Brac i Kroatien. Dagen börjar som vanligt med frukost på verandan till vår lägenhet här i Bol. Det har varit varmt hela tiden här i Kroatien och idag är inget undantag. Temperaturen är redan uppe runt 30 grader eller mer, men vi har tur nog skugga på verandan.

Efter frukosten gör vi oss klara ganska omgående och går sen mot Zoo Station. Zoo Station ligger vid en av våra närmaste stränder och här ska Oscar gå i windsurfingskola idag.

Kursen på morgonen börjar med teori på marken. Vi vuxna lämnar Oscar vid Zoo Station och går till stranden alldeles bredvid, förser oss med varsin solstol (de första på den här semestern) och doppar oss i havet.

Cirka en timme senare går vi tillbaka till Zoo Station för nu ska eleverna ner i havet för att prov sina brädor. Vi tror att Oscar ska ramla av sin bräda vid flera gånger innan han kommer upp men så blir det inte.

Oscar är den som först av alla elever blir  hjälpt av läraren att komma iväg. Han drar lugnt och säkert upp seglet och seglar iväg utåt. Oscar verkar inte ha några större problem.Han seglar ut från stranden och han kan vända och segla tillbaka mot stranden.

Första gången på en windsurfingbräda
Stranden bredvid Zoo Station

Eleverna verkar ha fått instruktioner om hur de ska segla för alla seglar ungefär samma runda. Vi vuxna sitter på en bänk i solen och tittar. Deras lärare står på land vid stranden för att hjälpa dem som eventuellt har problem. När han seglat ungefär nittio minuter tycker läraren att det räcker och lektionen är slut.

Nu på morgonen och förmiddagen har vinden varit väldigt lugn, inte mer än att de fått fart på sina brädor, vilket förmodligen är perfekt för en nybörjare. Vi får veta att på eftermiddagen kommer Mistralvindarna och då blir det alldeles för blåsigt för en nybörjare, men Oscar är välkommen tillbaka i kväll när vindarna är lugnare igen. Även den lektionen ingår i kurskostnaden.

Surfar bort från stranden
Surfar mot stranden

Hela familjen är samlad igen och vi går alla till stranden alldeles bredvid där vi hyrt solstolar. Här på stranden finns en restaurang och vi sätter oss där för att äta lunch. Efter lunchen kopplar vi bara av på stranden men går hem ganska tidigt eftersom vi ska vara tillbaka igen mot kvällningen för att Oscar ska surfa mer.

Mot kvällningen, kanske var runt fem, är vi tillbaka vid Zoo Station igen. Oscar får sin bräda och läraren är på plats. Vi vuxna tittar att han kommer igång och sen går vi till restaurangen på stranden där vi åt lunch. Här tar vi ett glas vin i väntan på att windsurfingen ska bli klar, ibland går vi och tittar till Oscar, mest för att se hur det går. Vi behöver bara gå femtio meter så ser vi hela stranden där han surfar. Surfandet går alldeles utmärkt.

Janne tittar till Oscar
Ett glas vin medan Oscar windsurfar

Runt halv sju slutar han surfa, inte för att lektionen är slut utan för att han själv är trött. Det har varit mycket surfande under dagen så det är fullt förståeligt. Han får en Coca Cola i restaurangen där vi sitter men efter en stund vill han gå hem och duscha och byta om. Han går hem själv, det tar en kvart för honom att gå hem och det fixar han. Han lovar att ringa oss när han är hemma.

När han är färdig med det han vill göra hemma ringer han oss igen. Vi ses på en plats längs strandpromenaden och fortsätter sen att gå mot centrum av Bol. Ikväll ska vi äta i centrum. Innan vi väljer restauranger tittar vi till båtarna i hamnen. Det finns fina båtar här i Bol också men det är långt i från så enorma båtar som fanns i Hvar.

Små båtar i hamnen i Bol
Ingen av oss minns vad restaurangen vi väljer heter, men det har blivit en av våra favoriter. Den ligger alldeles vid båtarna, längs promenadstråket, utomhus. Man möts av en äldre trevlig man som är hovmästare, får snabbt ett bord och en servitör och maten är god. Allt fungerar utmärkt trots att det är massor av turister.

När middagen är över promenerar vi tillbaka genom staden, köper Coca Cola glass och går sen till det lilla turisttåget och in i någon turistbyrå. Vi försöker hitta var vi kan köpa biljetter till båten som ska ta oss härifrån. Här finns inga biljetter. De får man köpa vid båten. Ok, men det får bli en uppgift en annan dag.

Vi går vidare mot taxistationen och i kväll väljer att åka taxi tillbaka hem. I morgon blir det vilodag när vi bara är på stranden...