En supertrevlig dag i Sandhamn

Frukost och lunch framme i Sandhamn
Idag går vi upp tidigt trots att vi är hemma och har semester. Vi har bestämt oss för att åka till Sandhamn över dagen. Oscar har aldrig varit i Sandhamn och vi vuxna har varit där för väldigt många år sedan, innan Oscar fanns.

Syftet med utflykten är bara för att åter igen få titta på en plats i skärgården som vi minns som en fin och trevlig plats. Meteorologerna har lovat vackert väder.

Vi hade bokat båten på nätet och den skulle gå från Nybrokajen vid nio-tiden på morgonen. Vi bryr oss inte om att äta frukost utan tänker att vi gör det på båten. Det tar i alla fall två timmar att åka till Sandhamn så det visst hinner vi äta frukost där. Vi kommer till båten cirka en halvtimme innan avgång. Det är fullt av människor på båten så något bra frukostbord får vi inte utan får sitta på provisoriska sittplatser på däck, utomhus. Idén att få frukost lägger vi ner rätt omgående.

Färden börjar genom Stockholms skärgård och för er som inte känner till skärgården så är det mycket trevligt att bara sitta på båten och njuta av färden för det är vackert i Stockholms skärgård och just Sandhamn ligger nästan så långt ut man kan komma innan öarna tar slut. Sandhamn kan vara den bebodda ö som ligger längst ut i skärgården.

Runt elva-tiden på förmiddagen närmar vi oss Sandhamn. I det stora hela är väl hamnen och den lilla byn man kommer till sig lik men efter så många år känner vi ändå inte riktigt igen oss.

Oscar och Janne i Sandhamn

Fin brygga i Sandhamn

När vi gått i land börjar vi med att gå åt höger. Här finns värdshuset precis som tidigare men vi vill ha frukost s åvi sätter oss istället på ett enklare café strax bredvid. Efter att ha fått lite energi börjar vi promenera genom byn. KSSS ligger där det ska ligga men det är ändå inte riktigt sig likt. Framför KSSS har det byggts fina bryggor och längs bryggorna finns en del rätt fina båtar.

Det var fint väder, som meteorologerna hade lovat, och vi hade badkläder med oss. Efter att ha promenerat längs bryggorna i den lilla byn börjar vi gå mot den sandstrand som vi känner till. Vi går och går. Vi passerar några stugor och en tennisbana men sen blir promenaden mycket längre än vi kan minnas. Det är rätt långt och det är varmt. Vi har solen rakt i ansiktet när vi går mot stranden. Vi kommer fram till stranden men vi känner inte igen oss så kanske är det inte den strand vi tror.

Oscar och Janne bland fina båtar
Fina båtar och fin brygga

Vi byter om till badkläder och ambitionen är att bada. Det har inte varit någon särskilt varm sommar så långt och så långt ut till havs har temperaturen i vattnet inte stigit särskilt högt. Det är uppskattningsvis 12-14 grader.

Det ligger gott om människor och solar längs havskanten och en och annan vågar sig på att bada. Jodå, Oscar och Janne doppar sig men inte det blir inget långvarigt bad. Susanne går ut till knäna men sen får det vara. Hon vänder och går upp för att lägga sig att sola och det är inget svårt beslut.

Janne och Oscar tittar, efter badet, lite på omgivningarna och hoppas hitta en kiosk. Det är väldigt varmt i luften och vi har inte fått med oss någonting att dricka. Det blir törtsigt efter en stund och det är för långt att springa tillbaka till byn bara för att hämta dricka.

Efter någon timme utan dricka är det ändå dags att gå tillbaka till byn. Vi behöver få i oss mer energi i form av mat och dryck för att orka gå tillbaka till byn också eftersom det var så långt. Så klart orkar vi tillbaka. Solen skiner inte längre direkt mot oss och som ofta känns det det som om det är mycket närmare när vi går tillbaka.

Tillbaka i byn tittar vi åter igen lite på båtarna som står längs bryggorna och utanför KSSS. Det finns en och annan riktigt fin båt. Utanför KSSS har det dragit igång någon slags party, After beach kanske. Det finns en bar utomhus, musik med DJ, mycket folk och det ser trevligt ut om vi varit på det humöret.

Vi är jättehungriga och efter att ha gått varvet ute på bryggorna sätter vi oss med varsin varmkorv och tittar på folket i byn. Sen promenerar vi den sista biten mot hamnen, sätter oss på Dykarbaren med varsin dryck. Vi sitter på Dykarbaren tills det är dags att ställa sig i kön till båten.

Stranden där vi "badade"
Party utanför KSSS

Det är massor av folk på båten hem också precis som på ditvägen, men nu får vi världens bästa platser, dock inomhus. Janne har bokat bord till oss så hela vägen hem sitter vi med världens bästa utsikt vid ett restaurangbord och äter middag. Hemresan är jättetrevlig och vid niotiden är vi tillbaka vid Nybrokajen i Stockholm.

En utflykt till Sandhamn kan verkligen rekommenderas till alla. Det är fint i Sandhamn och vägen dit genom skärgården är också värd resan. Vi har haft en supertrevlig dag i Sandhamn och att äta middag på båten på väg hem var riktigt lyckat. Det är synd att det behövde gå så många år innan vi kom tillbaka dit men det kommer inte att dröja lika lång tid till nästa gång, för en nästa gång blir det.