No Stress i Santa Maria - Kap Verde

En av kyrkorna i Santa Maria
Det var som sagt inte helt lätt att resa till Kap Verde tidigt på morgonen, dagen efter nyårsaftonen. Gårdagen blev en trött dag men idag vaknar vi, efter sådär 12-14 timmars sömn, utvilade i ett soligt Kap Verde.

Vi började så klart med frukosten, hotellets buffé. Buffén serverades på hotellets restaurang, som vi redan är bekanta med, restaurangen vid havet. Vi fick ett bord så vi såg ut över havet, jättetrevligt. Buffén innehöll allt man kan kräva av en enklare frukost.

Efter frukost går vi till piren på stranden. Här börjar Vingresornas promenad genom Santa Maria, staden där vi bor. När Vingresenärerna är samlade går vi mot stadens centrum. Vi går på kanske fyra "större" gator och blir visade några affär, postkontoret, en katolsk kyrka, en protestantisk kyrka och ett flertal restauranger och barer. Promenaden avslutas med någon dryck på Sal Beach Club. Vi gillade jättemycket att börja besöket i Santa Maria med en promenad, både för sightseeingen och motionens skull.

Promenaden avslutades som sagt på Sal Beach Club, en restaurang som ligger på stranden cirka 100 meter från piren. Vi hade varit på Sal Beach Club redan igår men inte orkat gå de 100 metrarna till piren. Idag gick vi så klart till piren, som visade sig vara riktigt intressant.

Oscar och Janne på piren
Stranden vid piren

Nyfångad fisk på piren

Här ute på piren samlades fiskarna med sina fångster. Det kan vara så att de är här de säljer sin fisk till restaurangerna i stan. Här fanns fångade fiskar av alla möjliga slag.

Efter piren gick vi tillbaka till vårt hotellrum på Porto Antigo. Från hotellets balkong ser vi en strand där vi inte hade varit ännu. Vi kunde se att det fanns massor av windsurfare där så kanske fanns det också en restaurang för en lunch. Vi bytte om till badkläder och bestämde oss för att gå till vad vi kan kalla windsurfarstranden.

Windsurfare vi kan se från balkongen
Här letades det krabbor mm

Ett fynd vid strandkanten
Hotellets restaurang från baksidan

Det fanns ingen restaurang för lunch så besöket på den stranden blev rätt kort. Vi satt en stund och tittade på alla windsurfare och det fanns en butik där man kunde hyra bräda. Det hade varit roligt att låta Oscar prova men vi tyckte att det blåste alldeles för mycket för en nybörjare. Visst fanns det en och annan i havet som verkade ha problem men det stora flertalet vi såg var riktigt duktiga och hade rejäl fart. Antalet surfare uppskattas till mellan 50-100 stycken så det var en hel del.

Vi gick en långsam promenad längs stranden tillbaka mot vårt hotell. Oscar och Janne letade krabbor, snäckor och andra smådjur vid stenblocken som fanns längs strandkanten. De gjorde väl några små intressanta fynd men inget nämnvärt. Snart var vi tillbaka vid vårt hotell. Vi hade fortfarande inte ätit lunch så vi slår oss ner på hotellets egen restaurang, den vid havet.

Eftermiddagsmys
på hotellet restaurang
på hotellets restaurang

Utsikten från hotellets restaurang
Hotellets restaurang och stranden utanför

Vi fick ett ytterbord i solen och beställde den mat vi ville ha. Det här ytterbordet i solen hade fördelen att ha ett vindskydd. Här satt vi skyddade från vinden och blev sittande i flera timmar med Coca Cola och den Kap Verdianska ölen Strela. Vi satt bra där i solen och hade det riktigt bra på Kap Verde. Vi hann med något bad i havet också innan vi gick till rummet för kvällen.

På kvällen åt vi på Ocean Café, en restaurang precis vid det central torget. Vi visste att här serverades det goda hamburgare och god pizza. Det blev pizza till Oscar och hamburgare till oss vuxna och alla var nöjda med både mat och service. Vi blev sittande även här ganska länge och anledningen var att det fanns fri WiFi.

Vår balkong på hotellet
När vi är i nya länder så ska vi alltid prova det som tillhör det nya landet. När vi sitter på Ocean Café och surfar bestämmer sig Janne för att vi ska prova Grouge. Grouge sägs vara en nationaldryck på Kap Verde så både Susanne och Janne vill naturligtvis smaka på drycken. Drycken var väldigt alkoholstark och både Susanne och Janne tyckte den smakade vedervärdigt. Någon ny favoritdryck blev det inte, men den används även i drinkar så möjligheten att vi dricker den snart igen finns, men då blandad med något annat.  Grouge är en spritdryck producerad på Kap Verde - länk till Wikipedia.

Från Ocean Café har vi fem minuters promenad till hotellet och vi går hemåt. Vi sätter oss på balkongen en stund och spelar ett spel med flaggor och huvudstäder. Vi är ungefär lika dåliga allihop men Janne vinner, Oscar blir tvåa och Susanne blir trea.

Efter flaggspelet är det dags att sova. Det har varit en jättebra dag i Santa Maria och vi har lyckas leva efter ledorden "No Stress". Vi har upptäckt flera saker som vi kommer att minnas och på morgondagens ö-rundtur lär det bli ännu fler upptäckter...