Utgrävningarna i Pompeij imponerar

Det första vi ser av Pompeij
Vi har funnit oss tillrätta i Sorrento och idag är det dags att göra den första utflykten. Vi tänker gör ett flertal utflykter under våra dagar här. Vi börjar med att besöka utgrävningarna i Pompeij eftersom den kändes enklast att genomföra utan att boka något i förväg.

Strax efter klockan 11:00 kliver vi ut från hotellet och går mot stationen där det lokala tåget till Nepal avgår. Stationen där utgrävningarna i Pompeij finns ligger ungefär halvvägs till Nepal.

Idag är det inte lika mycket människor som det var på tåget till Sorrento igår. Lokaltåget känns inte lika varmt och tröttsamt som igår men många stationer är det.

Vi kliver av tåget när vi kommer fram till Pompeij. Det är bara att följa strömmen av människor för att komma rätt. De flesta som klivit av här ska till samma ställe som vi. Entrén till utgrävningarna ligger inte långt från stationen och utanför entrén finns ett flertal restauranger.

Vi har bestämt oss för att inte ha någon guide här i Pompeij så vi köper istället en bok. Vi tror att vi ska läsa i boken under tiden vi tittar på utgrävningarna men det gör vi inte. Det är alldeles för många intressant bilder i boken och det är ännu fler intressanta ruiner i verkligheten. Vi lägger ner att försöka förstå vad allting är.

Ruiner i Pompeij

Huvudgatan i Pompeij
Övergångställen

Staden Pompeij förstördes av ett vulkanutbrott från berget Vesuvio år 79 efter Kristus. Det får räcka så mycket mer vet vi inte.

Bland ruinerna fanns många gator, oräkneliga hus, vackra golvmosaiker, något badhus, åtminstone en amfiteater och ett eget colosseum. De förstelnade människorna vi ser har återskapat genom att fylla ihåligheterna med gips.

Också en gata i Pompeij
Gata i Pompeij

Ett badhus
Janne bland ruinerna

Det går inte att beskriva det magnifika med Pompeij. Det är bara enormt sevärt och stadskänslan gör att man aldrig blir uttråkad av alla stenar.  Även om man inte är intresserad av gamla ruiner så är Pompeij något alldeles speciellt. Det finns något mer eller mindre spännande i vartenda hörn.

Vi var i Pompeij länge, troligen mer än två timmar. När vi kommer ut från utgrävningarna sätter vi oss på en av restaurangerna utanför för att äta lunch, en enklare macka, och för att få något att dricka. Drickan var den vi hade störst behov av. Här satt vi och väntade in ett lämpligt tåg att åka tillbaka med. Ett lämpligt tåg som skulle ta oss tillbaka till Sorrento. Tågen gick ungefär var 20:e minut.

Ruiner
En amfiteater i Pompeij

Ett eget Colosseum
Janne och Oscar på arena i Pompeijs colosseum

Hemma vid tågstationen i Sorrento går vi in på en resebyrå och bokar morgondagens utflykt. Sen går vi hem för att ganska omgående gå vidare mot stranden i Sorrento. Vi visste att det gick att bada från någon strand i Sorrento så det var vi tvungna att ta reda på, vi hade fortfarande inte badat i havet på denna resa.

För att komma ner till stranden gick det att åka hiss så att man snabbt kom ner till stranden. Det fanns trappor också men vi ville just då att det skulle gå fort. Stranden i Sorrento var ingen höjdare. Vi badade en stund men det var inget mysig så vi gick strax tillbaka mot hissen igen, gick hem och bytte om.

En människa man hittat i Pompeij
En människa och massor av krukor

Väntar på tåget tillbaka till Sorrento
Här kan man bada i Sorrento

Middagen åt vi på vår egen balkong. Italienska delikatesser från vår närmaste matbutik. Som vanligt var alla mycket nöjda med den maten. Resten av kvällen var vi kvar på hotellrummet och tog det bara lugnt. Det hade varit en toppendag i Pompeij. I morgon ska vi göra nästa utflykt från Sorrento. Vi ska besöka Capri...