Nu blir det sol och bad i Terracina

Utsikten från vår balkong - Hotell Poseidon

Idag har vi förflyttat oss från Sorrento till Terracina. Vi ska stanna i Terracina en vecka för att ha semester på riktigt, en vecka utan andra aktiviteter än sol och bad.

Vi började med lokaltåget från Sorrento till Neapel. I Neapel gick vi på första bästa tåg som skulle gå mot Rom. Vi hade inte bokat några tågbiljetter i förväg men det gick alldeles utmärkt att köpa biljetterna i en automat på Neapels Centralstation.

Tåget vi skulle åka med gick mot Rom men vi skulle kliva av vid en station som heter Formia. I Formia hoppades vi kunna ta en buss till Terracina, men så enkelt var det naturligtvis inte.

Väl framme i Formia klev vi av tåget. Någon busstation var inte synlig men däremot ett antal taxibilar. Det var ingen vi pratade med som förstod engelska och om det var någon som förstod så försökte de säga att bussen går om flera timmar. En taxichaufför erbjöd sej i alla fall att köra oss till Terracina. Vi ville inte åka taxi, rent ekonomiskt hade vi börjat tröttna på att allt i Italien varit så förb...t dyrt, men vi hade inget val. Att sitta flera timmar och vänta på en buss var inget alternativ.

Vi klev in i taxibilen. Att åka från Formia till Terracina är en sträcka på närmare fyra mil och kostnaden för detta blev runt 700 kronor. Taxiresan var lite spännande eftersom vi såg lite av den italienska landsbygden och vi åkte även igenom turistområdet Sperilonga, men av det lilla vi såg såg verkade det inte särskilt roligt där.

Stranden i Terracina
Borta vid berget ligger centrala Terracina

Framme i Terracina blev vi körda till Hotel Poseidon som vi hade bokat hemifrån. Hotellrummet var lite mindre än vi hade förväntat oss men till vår stora glädje har vi ett litet pentry på rummet och full köksutrustning. Det uppskattade vi verkligen så det gällde bara att hitta en affär också.

Vi packade upp och fick igång hotellet WiFi på våra Iphones. Det hade hunnit bli sen eftermiddag och vi hade fortfarande inte ätit lunch. Det var cirka hundra meter till stranden från hotellet så det var stranden som blev nästa mål. Det fanns restauranger längs hela stranden så vi slog oss ner på första bästa.

Vi beställde drickor och lunch. Maträtterna kostade cirka femtiolappen per person. Överlyckliga var vi att ha hittat ett ställe där vi kunde äta billigt, men den glädjen blev inte långvarig. Maträtterna för femtio kronor visade sig vara färdigmat i förpackning som värmdes i micron. Suck, vad trist, i ett land där vi förväntar oss världen godaste mat. Trist var det men mätta blev vi och vi gick ner till havet och badade.

Oscar leker i vågorna

Alla uppskattade jättemycket att äntligen bara få ha semester, alldeles vid havet. Det var rätt höga men snälla vågor som slog in mot land så det blev populärt att bara leka i vågorna. Stranden i Terracina var väl däremot inte någon höjdare, här fanns hur mycket solstolar och parasoll som helst. Vad det kostade att hyra solstol var inte ens aktuellt att fråga, ingen ville ha någon solstol. Det gick alldeles utmärkt att ligga på sin egen handduk på vissa delar av stranden.

Hotellet har en fin pool men den hann vi inte prova idag.

Conad - vår stora matbutik
När vi badat klart i havet gick vi till rummet. Vi frågade i receptionen var vi kunde hitta närmaste affär. Det skulle finnas en stor matbutik på gångavstånd så vi vuxna gick dit. Affären heter Conad Superstore och det var en jättestor butik och det var fantastiskt roligt att handla där. Vi tokhandlade så mycket vi orkade bära, goda ostar, goda korvar, skinka, pasta, grönsaker, vatten, Coca Cola och vin. På kvällen åt vi vår första middag på balkongen och vi hade det riktigt mysigt.

Det blev en lugn och skön kväll och efter middagen körde vi Musikquiz på balkongen. Vi turades om att spela intron på låtar i Spotify och tävlade om vem som var bäst på att säga artist och låtens namn. Det var ett verkligt roligt tidsfördriv för oss alla och kan medge att vi vuxna var fruktansvärt dåliga på modern musik.

Vårt första intryck av Terracina är att det är en rätt stor stad, i alla fall till ytan. Det central Terracina verkar vi ha rätt långt till och vi har inte förstått hur vi ska ta oss dit. Det verkar inte finnas några bussar och några taxibilar har vi inte sett. Det får bli morgondagens uppgift att ta reda på mer. I morgon ska vi bada i hotellets pool och på något sätt ta oss till centrala Terracina...