Missade kanske helt staden Terracina

Lunch på balkongen
Resan till Italien har börjat med Rom och Sorrento och igår kom vi till Terracina. Här ska vi avsluta vår semester med en veckas sol och bad.

Hotellrummet har eget kök där vi kan göra mat och vi har hittat en stor Supermercado Conrad där vi handlat massor av mat. I havet har vi badat och vi har testat i alla fall en av alla restauranger längs strandpromenaden.

Dagens projekt blir att undersöka det centrala Terracina. Vi har ganska långt dit och vi har inte förstått hur man tar sig dit. Vi har inte sett varken lokalbussar eller några taxibilar.

Vi börjar dagen med att bada i hotellets pool eftersom vi inte hann med det igår. Det är en jättefin pool och runt den finns ett tjugotal solstolar. Det finns några sällskap till som har valt att ligga vid poolen men det är väldigt lugnt och avkopplande. Det händer väl inte mycket förutom att vi badar, simmar och kastar lite med någon av de bollar vi har med oss. En av våra lekar är "Apan i mitten" som vi kallar den. En person står i mitten och ska fånga bollen som de andra två kastar. Alla i familjen tycker det är rätt kul.

När lunchen kommer går Susanne upp på rummet och förbereder, en stund senare kommer de övriga i familjen. Idag blir det lunch på balkongen och samma goda delikatesser som vi köpt på Conrad dagen innan. Efter lunchen går vi tillbaka till poolen en stund till.

Janne på Caffe Centrale i centrala Terracina
Någon kyrka i centrala Terracina

Vid tretiden på eftermiddagen tar vi tag i dagens projekt. Vi frågar i receptionen, det finns någon buss men den går inte särskilt ofta. Hotellet har cyklar de hyr ut men vi hoppar över det och bestämmer oss för att gå in till centrala Terracina, en sträcka på cirka två kilometer. Vi bestämmer oss för att följa strandpromenaden. Vi tror att om vi bara kommer till central Terracina så hittar vi en taxi.

Vi har fått veta av hotellets receptionist var vi ska svänga av från strandpromenaden för att komma till stadens centrum. När vi svänger in på Viale Vittoria tror vi att vi ska komma direkt till en massa barer och affärer, men det gör vi inte. Det är ärligt talat en rätt trist gata vi hamnar på och eftersom vi redan gått cirka två kilometer som känts väldigt långa känns det trist att behöva fortsätta gå.

Sanctuary of Giove Anxur - ruinerna på berget
Fin vin- och olivoljebutik

Vi fortsätter gå, svänger in på en större gata, Via Roma. Här tar vi fram Tripadvisor för att försöka hitta en restaurang som vi tror ligger bra till men vi hittar aldrig dit. Vi kommer fram till ett torg, Piazza Guiseppi Garibaldi, som ser ut att ligga centralt. Vi är trötta i benen så vi stannar vid en utomhusservering och tar något att dricka. Vi funderar hela tiden på hur vi ska komma hem igen.

Vid torget ligger vad vi tror är en kyrka men vi går aldrig in där. Bakom kyrkan ligger ett högt berg med något som ser ut att vara ruiner, men hur vi man tar sig dit förblir en gåta. Vi vet att det finns någon hamn där det ska finnas restauranger och båtar men att börja gå ännu längre från hotellet känns ointressant. Nu är vi mentalt redan inställda på att ta oss hem så fort som möjligt. Vi har inte sett till en enda taxibil så det blir till att gå hela vägen hem igen.

Innan vi lämnar Terracina går vi in i en fin vin och olivoljebutik och vi passerar en liten flod med båtar och det var väl rätt fint. Affärer och restauranger ser vi överhuvudtaget ingenting spännande.

På  hemväg går vi Viale Europa, en parallellgata till strandpromenaden och vi vet att gatan går bakom vårt hotell så hem ska vi nog komma även om vi måste gå. Här på gatan finns de mest bostäder och några lokala små affär och restauranger, men inget heller här fanns något som var särskilt spännande.

En liten flod genom Terracina
Cool kyrka som vi såg på långt håll

Jag såg på håll en kyrka som såg spännande ut på grund av häftig arkitektur, men eftersom vi gått så mycket var det inte läge att promenera närmare för att titta. Fotot på denna sida är taget på mycket långt håll och vi har inte ens lyckats surfa oss till vad kyrkan kan heta.

Tillbaka på hotellet vill Oscar gå till rummet och vi vuxna fortsätter vår promenad till Conrad för att köpa upp oss på godsaker till kvällen. På kvällen äter vi middag på balkongen och det som severas är familjens specialitet italienska delikatesser.

Det har varit en trevlig dag trots allt men Terracina stad fick vi ingen ordning på. Efter att ha varit i staden läste vi på lite mer. Det lär finnas en gammal stad i Terracina värd att besöka och ruinerna på berget är deras största sevärdhet Sanctuary of Giove Anxur.

Vi får väl se om vi engagerar oss i att ta oss till central Terracina ännu en gång, men av det vi såg var det inte något som lockade nämnvärt, men vem vet vi kanske missade hela staden.