En mulen och regnig dag i Terracina

Jättegod kycklinggryta serverades igår
Igår hände just ingenting. Vi hade gjort vårt första försök att lära känna Terracina stad utan att lyckas något vidare så vi stannade i hotellets närhet hela dagen. Poolen på förmiddagen och stranden på eftermiddagen. Gårdagens stora mest lyckade händelse var att Janne fixade en supergod kycklinggryta som vi åt på balkongen.

Idag har det varit en väldigt regnig dag i Terracina men vi bestämde som vanligt att det inte kan hindra oss från att upptäcka saker. Vi hade våra regnponchos kvar sen den regniga dagen i Rom så regnet var inga problem.

Vi behövde kontanter och hade fått veta att det fanns en bankomat bredvid pizzerian (som vi heller inte upptäckt tidigare) trots att vi surfat på Trip Advisor för att hitta just restauranger. Susanne som även hade lusläst den enda lilla turistbroschyr vi hittat i Terracina trodde att det inom gångavstånd även fanns typ ett varuhus.

Rutten var klar så vi tog på oss våra regnponchos och promenerade ut i det regniga Terracina. Nej, det blev ingen jättespännande promenad men vi såg i alla fall någonting nytt. Vi hittade två hyfsat närbelägna barer/cafeéer som såg lite trevliga ut men det var fortfarande förmiddag och inte läge att sätta sig där just då. Vi hittade bankomaten och fick ut lite pengar och vi hittade pizzerian, men den såg inte så trevlig ut att vi kommer att återvända dit.

I denna affär fanns allt
Det var fullt av folk och lätt hysteriskt

Vi följde en större gata för att komma till affären som vi trodde kunde vara ett varuhus. Orizzonte var var en affärskedja som vi surfat och förstått att den fanns i fler städer i Italien. Om det är ett varuhus ska vi låta vara osagt men i den tokstora butiken fanns precis allt, mat, glas, porslin, kontorsmaterial, strykjärn, dammsugare, tvättmaskiner, byggmaterial och en hel del annat man skulle kunna nämna. Det var hur mycket folk som helst och förmodligen är det någon slags lågpriskedja för det kändes smått hysteriskt i affären.

Det var rätt trevligt att gå omkring en stund i butiken trots den lätta hysterin, men den största glädjen var nog ända att vi hade hittat en affär där vi kunde fördriva tid. Det fanns säkert en hel del billiga grejer vi hade kunnat köpa men vi gick tomhänta därifrån. Det fanns helt enkelt inget vi tyckte att vi behövde.

Oscar utanför favoritbutiken
Glass och Limoncellopaus

Efter Orizzonto gick vi in i en liten matbutik, en betydligt lugnare affär men köpte inget där heller. Efter matbutiken vände vi och gick tillbaka i stort sätt samma väg igen, mitt emot pizzerian hittade vi ytterligare en lite matbutik. Den var som en liten kvartersbutik där precis allt fanns, pasta, grönsaker, ostar korvar, manuell charkdisk. Den här matbutiken blev en liten favorit och hit kommer vi tillbaka en dag. Här köpt vi några saker till vårt lilla kök, mest för att vi faktiskt ville gynna butiken.

Sen fortsatte vi vägen framåt och förbi vårt hotell. Vi följde vägen vidare och hoppades att vi skulle göra fler intressant upptäckter men utan resultat. När vi tyckte att vi gått långt nog svängde vi så vi skulle komma mot havet igen, allt för att vara säkra på att orka gå och att hitta hem. Vi har fortfarande inte sett några lokalbussar eller taxibilar.

Stranden var tom idag
Stranden var regnig och tom idag

Nere vid strandpromenaden hittade vi en liten tobaksaffär/cafe/bar där vi slog oss ner en stund för att vila benen. Först blev det italiensk glass och vi vuxna avslutade med varsin Limoncello. Sen fortsatte vi strandpromenaden hemåt. Det fanns inte många intressanta restauranger på hemvägen men vi hittade i alla fall en pizzeria som vi troligen kommer att besöka någon av de kvällar vi har kvar här i Terracina.

En mulen dag i Terracina
När vi närmade oss hotellet så slog vi oss ner igen på en av de idag folktomma strandbarerna. Vi behövde mat, vi hade inte ätit lunch ännu. Den mat vi kunde bli serverade var typ Findusmat (inget ont om Findus), färdigförpackad i djupfrysta lådor och efter några minuter i micron skulle den stå på våra bord.

Efter första dagens misstag så visste vi nu vilket val vi gjorde och några minuter senare stod det tre djupfrysta micrade färdigmat på vårt bord. Det var så klart ingen höjdarlunch men vi blev mätta.

Vi gick vidare längs strandpromenaden hemåt. Vi var ganska nära hemma nu så Oscar vill gå till hotellet så det fick han göra. Vi vuxna slog oss ner på ytterligare en folktom strandbar. Det kändes roligare att sitta utomhus under tak än att gå hem och bara sitta på rummet.

Det regnade fortfarande när middagen skulle serveras hemma på hotellrummet. Vi tog in vårt balkongbord i rummet och satt inomhus och åt våra italienska delikatesser. Det var trångt med bordet inomhus men vad gjorde det. Det var ändå ganska mysigt.

Sammanfattningsvis har det inte hänt mycket idag men vi har i alla fall haft en trevlig dag i ett regnigt Terracina. I morgon hoppas vi vädret blir lite bättre igen får då ska vi på marknad...