Skidåkningen började i Björnen...

Utsikt från ett av Björnens berg
Så vaknar vi upp första dagen på denna skidsemester. Vi befinner oss i Åre. Vi har bestämt oss för att mjukstarta i någon välbekant backe så Oscar kan känna på sina nya kunskaper han fick förra året. Vi tar taxi till Björnen. Visst går det att åka skidbuss till Björnen men från Holiday Club går inga direktbussar utan man måste till Kabinbanan först och byta buss där. Det kändes onödigt att ta den omvägen.

Anledningen till att vi valde Björnen var att Oscar om några dagar ska gå i skidskola igen och då ska vi vara i Rödkullen så dit kommer vi senare i veckan.

Björnen såg ut som vi mindes platsen och inga större förändringar. Vi åkte där i lite olika backar under förmiddagen. Vid lunch blev det Spagetti Bolognaise till hela familjen på den lilla vad man kan kalla "italienska restaurangen", sen åkte vi skidor en stund till.

Vi hade hört på Åre TV på morgonen att kabinbanan upp till Åreskutans topp skulle vara öppen. Eftersom vi aldrig kom upp där förra året så ville vi inte missa chansen i år. Det var lika bra att slå till idag, i morgon kanske den är stängd igen. Vi tog skidbussen från Björnen till kabinbanan, men inte var den öppen.

Kabinbanan stängd
Jag tog promenad i Åre

Besvikelsen blev stor. Jag bestämde mej för att inte åka skidor mer den dagen. Jag tog bussen hem till Holiday Club och tog en riktig långpromenad istället. Gick längs järnvägen mot VM8:an och upptäckte hur nära hotellet den liften ligger. Nej, inte så nära att man går dit med slalompjäxor på sig men ändå väldigt nära med bussen. Kom fram till att hit skulle vi kunna åka någon gång.

Eftermiddagsöl på Dahlboms på Torget
Oscar och Janne åkte upp liften som startar vid kabinbanan, den heter troligen VM6:an. De åkte skidor en bra stund till och kom så småningom i backen vid Åre Torg. Vid torget strålade familjen samman igen. Vi tog någon eftermiddagsöl på Dahlboms på Torget, satt ute förstås. Det var inte alls varmt ute, men det var mysigt att sitta där och titta ut över bergen och alla människor på torget.

Efter Dahlboms tog vi det lugnt på rummen en stund. På kvällen var vi tillbaka på torget igen, den här gången för att äta. Vi hamnade på Broken, ett trevligt ställe, alldeles bakom Dahlboms på Torget. Servicen var otroligt bra, det gick snabbt och det var gott. Det blev hamburgare till alla.

Efter middagen var det bara att gå hem, ta det lugnt och vila. I morgon blir det en ny skiddag....