Utflykt till Kan Tian Bay - Koh Lanta

På väg till Kan Tian Bay på lastbilsflak

Igår var det vilodag hemma på Klong Nin så idag är det dags igen för en liten utflykt. Vi ska åka till Kan Tian Bay. Kan Tian Bay är stranden där lyxhotellet Pimalai ligger och vi har varit där förut. I år tycks temat för resan ha blivit att prova nya restauranger och Susanne är på jakt efter en restaurang som heter "Drunken Sailor" som lär vara omtyckt. Den finns någonstans vid Kan Tian Bay.

Vi tar ett lastbilsflak från vårt resort till en restaurang på Kan Tian Bay som vi känner till - Same Same but Different. Här här ska vi även avsluta utflykten så det blir en bra plats att bli upplockad igen - på lastbilsflaket.

När vi blir avsläppta går vi bara rakt igenom restaurangen och ut på stranden. Här ska det promeneras igen, som vanligt. Och bada förstås. Vi går norrut längs stranden och förbi Pimalai. Vi bryr oss inte att gå in på området för vi tror inte att vi kommer in eftersom vi inte bor där i år. Strax bortom Pimalai stannar vi och tittar på apor som vi ser finns i träden och de vågar sig ner en bit på stranden också.

När vi nästa nått andra änden av stranden sätter vi oss på en restaurang och tar något att dricka. Restaurangen har WiFi och lyckan är gjord. Vi vet fortfarande inte var Druken Sailor ligger, Susanne börjar surfa och får veta att det ligger 200 meter därifrån. Studerar kartan lite snabbt och går sen på upptäcktsfärd och hittar till sin stora glädje restaurangen.

Susanne går tillbaka till stranden och hämtar resten av familjen. Det är nu helt klart vart vi ska äta lunch. Det är dessutom roligt att vi har hittat ett litet centrum även i Kan Tian Bay.

Promenaden börjar utanför Same Same
Utsikten för första drickapausen

Här åt vi lunch - på Drucken Sailor
Den lilla byn vid Kan Tian Bay

Drucken Sailor var ett litet och rätt anspråkslöst ställe. Det var knappt att man såg stället trots att det låg alldeles vid vägen. Det serverades i princip allt utom pizza. Det var på något sätt en liten oas, det var så lugnt där vi satt och åt trots både bilar och moppar alldeles utanför. Alla var även nöjda med både mat och service. Susanne var nog lyckligast av alla. Äntligen, var även Drucken Sailor avbokat i att göra listan.

Ute på gatan handlade vi lite sol och badprylar i affären och gick sen tillbaka till stranden. Vi gick tillbaka längs stranden samma väg som tidigare. Oscar fick något idé att han skulle simma i havet. Han hoppade i havet från bryggan utanför Pimalai och simmade sen i stort sätt hela vägen fram till Same Same. Vi föräldrar var riktigt imponerade för det är ingen kort sträcka.

Eftermiddagens drickapaus - Same Same
Stranden utanför Same Same but Different

Efter någon timmes bad var det dags att fundera på att åka tillbaka hem igen. Vi hade beställt tid med chauffören som körde dit oss. Innan dess ville vi hinna med en öl på "Same Same but Different" bara för att vi gillar den restaurangen.

Bilen kom så klart på utsatt tid och snart är vi tillbaka på Klong Nin igen. Det blev så klart solnedgång även idag och solnedgången är som vanligt lika imponerande. På kvällen äter vi på Cook Kai en restaurang ute på gatan, som vi också vet är bra. När vi går hemåt går vi på stranden hem mot resortet.

Solnedgång på Klong Nin
Middag på Cook Kai -Klong Nin

Vi skickar upp en Lucky Ballon
Janne på hotellets restaurang

Hemma vill Oscar gå in på rummet till datorn så det får han göra. Vi vuxna sätter oss på vår egen restaurang en stund. Vi är inte mer än hundra meter från vårt hus och vi ser Oscar genom fönstret. Vi hämtar honom lite snabbt när en försäljare av Lucky Ballons kommer förbi. Eftersom vi misslyckades att skicka upp ballongen på nyårsaftonen kan det vara kul med ett nytt försökt.

Oscar kommer så klart ut en stund och den här gången går det mycket bättre. Ballong flyger ut över havet, försvinner och allt återgår till det normala igen. Bara lugnt och skönt och ingenting särskilt händer. I morgon blir det vilodag hemma på stranden igen...