Vilken överraskning som väntade på Koh Lanta

God morgon Klong Dao

Första hela dagen på denna Koh Lanta resa. Vi har somnat tidigt så Susanne vaknar först i familjen. Klockan är cirka 08:00 och Susanne går ut och tittar på stranden för att inte väcka resten av familjen. Det ser ut att kunna bli en fin dag. Inte många moln på himlen och havet är otroligt stilla.

Aktiviteterna på stranden har börjat lite sakteliga. På morgonen är det motionärerna som är ut innan solen blir alltför varm. De som finns på stranden joggar eller powerwalkar och en och annan går i lugnt tempo längs strandkanten.

Idag ska vi göra en långpromenad åt något av hållen på stranden. Susanne har bestämt att vi ska gå söderut (så går vi norrut i morgon).

Efter frukosten börjar vi dagen med att gå ut till stora vägen till frisören som finns där. Oscar får klippa håret för det är skönare att ha kort hår i värmen. Det har nästa blivit en tradition att vi börjar så. När håret är klippt ska vi tillbaka till vårt resort på stranden.

För att inte gå exakt samma väg tillbaka bestämmer vi oss för att ta vägen över det resort där vi brukar bo - Southern Lanta Resort. Vi genar över den svenska skolgården, över gräsmattan och in på hotellets område. Vi går förbi de bungalows som ligger lite längre från havet och kommer fram till de bungalows som ligger nära stranden. Oscar går först och plötsligt stannar han och står bara tyst och tittar ...

Klong Dao klockan 08:00
Janne på Koala Bar vid lunch

På den asfalterade gången framför honom står en kille i Oscars ålder. "Det är ju Melvin....", en kille som Oscar känner väl hemifrån. Vi blir riktig chockade hela familjen, vilken överraskning. Vi känner till hela familjen men inte så väl så att vi visste att de skulle till Koh Lanta. Vi pratar en stund och barnen bestämmer så klart att de ska leka vid något senare tillfälle. Riktig kul för Oscar.

Vi går vidare och stannar en stund på stranden tills det är dags att äta lunch. Då bestämmer vi oss för att gå söderut på stranden. Målet är att ta oss till Slow Down och att äta lunch på någon restaurang på vägen dit. Om vi hittar Koala Bar så ska vi äta där.

Örnen flyger ovanligt lågt
Koala Bar visade sig ligga nästa framme vid Slow Down. Koala Bar hade fått bra betyg på nätet och vi gillade restaurangen. Vi fick god mat och det var möjligt att sitta och äta med fötterna i sanden.

Kan inte minnas vad vi åt men alla var nöjda och stället var mysigt. När vi sitter på Koala Bar flyger "örnen" över oss på ovanligt nära håll. Man ser ofta fågeln flyga högt upp men nu var den nästan nere vid havsytan.

Efter maten gick vi vidare söderut, cirka 200 meter, och var framme vid Slow Down. Syftet med att besöka Slow Down var att familjen skulle spela biljard en stund, mest för Oscar skull. Janne vinner så klart familjetävlingen men alla tre är rätt värdelösa på biljard. Av okänd anledning kändes det inte lika trevligt på Slow Down i år som det gjort tidigare.

Efter biljarden går vi tillbaka till Lanta Villa, vårt resort. Oscar och Melvin söker upp varandra och leker tillsammans några timmar. De är i vår pool ibland och i poolen vid Southern Lanta ibland. Resorten ligger så nära varandra att killarna utan problem kan springa mellan resorten. När de tröttnat på pooler vill de gå till rummet och kolla något på datorn.

Biljard på Slow Down
Oscar, Melvin och Janne i poolen

Denna kväll blir det en fin solnedgång och så klart hinner vi med ett foto på den. När middagen närmar sig kommer Melvins familj förbi hos oss för att se hur vi bor på Lanta Villa. Sen äter vi middag tillsammans på restaurang Easy Bar på stranden. Vi har tidigare tyckt att Easy Bar varit bra, i alla fall som lunchrestaurang, men den här kvällen var det ingen höjdare alls. Maten kanske var ok men det tog enorm tid innan den kom.

Vår bungalow på Lanta Villa
Solnedgång på Klong Dao Beach

Efter middagen skiljs våra familjer åt och vår familj sitter en stund på verandan hemma. Vi spelar, som vi brukar, kasta gris för att runda av kvällen. Nu är det bara läggdags kvar och den första dagen blev som ni förstått riktigt lyckad med en rejäl överraskning. I morgon tar vi en långpromenad norrut på stranden...