Malta blev ingen favoritplats

Stranden vid Mellieha Bay

Lördag var den sista hela dagen vi var på Malta. Vi stannade på vår strand och vid poolen. Vi skulle ha vår allra sista vilodag på semestern.

Vi hade tidigare i veckan försökt gå lite längre bort på stranden men misslyckats eftersom vi gick på stranden utan skor. Idag gick vi från hotellet och längs gatan tills vi kom fram dit vi ville, till vår strand fast cirka 300 meter bort.

Här var stranden riktigt fin och vi tyckte nog det var lite trist att vi inte gått dessa 300 meter tidigare. Veckan hade varit full av aktiviteter ändå och vi hade aldrig haft en heldag på stranden.

Största överraskningen för Oscar var att det fanns några hoppborgar ute i havet. Man fick betala för en timme och sen fick man simma ut till hoppborgarna. Oscar ville så klart göra det och det fick han. Det fanns badvakter ute vid hoppborgarna så vi vuxna behövde inte vakta honom alls.

Vi vuxna satt oss på en liten servering på stranden och kopplade av den timmen Oscar var borta. Vi såg hela tiden hoppborgarna så hade Oscar kommit i land hade vi sett honom. Men han kom så klart inte i land förrän en timme hade gott.

Hoppborgar ute i havet
Hotellets pool sent sista dagen

Vi gick tillbaka till hotellet för att äta lunch sen blev vi kvar vi poolen på hotellet. Det var semestern sista dopp i poolen som skulle klaras av.

På söndag lämnade vi hotellrummet runt 08:00 på morgonen och blev hämtade med buss som körde oss till flygplatsen. Transfer hade vi bokat av Airtours.

På flygplatsen gick vi in i taxfreebutiken och handlade hem olivolja, två maltesiska viner och maltesiskt salt i en fin lite skål som fick bli vår souvenir. När vi passerat kassorna blev vi glatt överraskade över att här fanns en Hard Rock Bar. Vi hade bara för någon dag sedan besökt en Hard Rock Bar i Valetta.

Oscar i hotellets pool
Sista solnedgången från balkongen

Vi slog oss ner i baren och svepte vi vår sista CISK innan vi klev ombord på SAS planet som skulle ta oss tillbaka till Sverige och Arlanda. Vår resa till Malta var över.

Sammanfattningsvis kan sägas att Airtours kommer vi att åka med igen. Allt fungerade utmärkt, vårt hotellrum var jättefint även om utsikten över bergen och de sandfärgade taken inte var så rolig.

För att sammanfatta Malta så blev inte Malta någon favorit. Det var varmt och det var soligt, men det var inte särskilt vackert. I stort sätt alla byggnader på Malta var sandfärgade och det var alldeles för mycket människor överallt.

Hard Rock Bar på flygplatsen

Kyrkan i Melleiha by

Vi tyckte om Valetta och vi tyckte om Paradise Bay, som vi hade återvänt till om vi stannat en längre tid. Av någon anledning tog vi oss aldrig upp i Mellieha stad, det borde vi ha gjort. Vi åkte igenom där med buss vid flera tillfällen. Vi åkte även igenom många andra små byar och kanske var det fint, trots att det inte finns några stränder.

Åker man som ett par kan man säkert ha det mysigt och romantiskt på Malta men åker man med barn så finns det många finare platser. Vi tror inte att vi kommer att välja en resa till Malta ännu en gång.