Trevlig utflykt till Birka och vikingalandet

Här börjar utflykten
Den 17 juli 2013 var en solig dag och vi hade bestämt oss för en utflykt vi pratat om flera år. Vi skulle åka till ön Birka, i Mälaren. Vi har satt som mål med våra resor att vi varje år ska besöka någon intressant platser även i Sverige.

Susanne hade varit på Birka som barn, men Janne och Oscar hade aldrig varit på där. Oscar hade under året läst om Birka och Vikingatiden i skolan så det här var ett bra val just i år.

Det blev till att gå upp rätt tidigt. Vi hade bokat biljetter på nätet och båten skulle avgå från Stadshuskajen klockan 09:30. Vi åkte med en alldeles vanlig turistbåt med guidning på svenska och engelska. Båten tog nästan två timmar och att åka och det var riktigt fint att se allting i från vattnet.

Båten hade ett litet café så morgonkaffet fick vi på båten, i solen. Ville man så fick man en liten karta så det var möjligt att hänga med var vi befann oss. Guiden Andreas berättade en hel del historia om vad som hade hänt på de olika öarna vi passerade. Båtturen var riktigt trevlig.

Jag har fått morgonkaffe och karta
Vår guide vid någon typ stadsmur

Båten gick i land på Birka cirka klockan 11:30 och vi gick raka vägen till den guidade visningen av ön. Andreas skulle hålla i en av visningarna men vi gick i en grupp som guidades av hans kollega som vi tyvärr inte minns namnet på. Han var i alla fall duktig och berättade många intressanta saker.

En gammal kunskap fick en ny version. I skolan har man fått lära sig att Ansgar var den som gjorde Sverige kristet, men riktig så enkelt var det inte. Ansgar var här för att kristna oss, för att dåvarande kungen hade bjudit hit honom. När Ansgar sedan åkte hem hade vi inte direkt blivit kristna men kunskapen om kristendomen fanns i alla fall och så småningom tog det fart och vi blev kristna.

Där borta på berget låg staden Birka
Stadsmuren som man tror den såg ut

För att uppskatta besöket på Birka måste man ha en guide. Att gå omkring på ön utan guide måste vara rätt meningslöst ur historiesynpunkt. Det är mest en massa åkrar och på vissa ställen finns det högar av sten. Där själva staden Birka låg ser man en massa stenar på en kulle en bit bort. Får man berättat för sig så blir det mycket intressantare. Och man börjar fundera över varför staden fanns just där.

Något vi fick veta av guiden var att när fartygen kom söderifrån (dåvarande Europa) så låg inte Stockholm i vägen, havet var öppet  hela vägen till Birka och landet har höjts sedan dess. Aha!

Ansgarkorset högst upp på berget
Oscar och Janne vid Vikingabåten

Oscar har bakat bröd
Utanför restaurangen på Birka

Det finns flera teorier om varför människorna och makten försvann från Birka men tyvärr minns vi inte vilken av teorierna man tror mest på. Makten flyttade i alla fall till från Birka till Sigtuna och Sigtuna är Sveriges äldst ännu existerande stad. Och där blev kanske även Sigtuna intressant....

Efter guidningen tog vi oss till restaurangen för lunch. Lunchen var väl ingen höjdare direkt men vi vuxna beställde i alla fall Mjöd. Vi hade aldrig smakat det tidigare. Jag (Susanne) hade trott att det var en slags öl men Mjöden serverades i små glas. Det var rätt gott och påminde nog mest om Glögg så det var inget man dricker sig otörstig på.

Efter lunchen tog vi en promenad till den lilla Vikingabyn, Här fanns lite aktiviteter för barn och Oscar provade på att baka bröd. Här kunde man även se en riktig Vikingabåt. Vi gick tillbaka igen till vad man kan kalla öns centrum och besökte Vikingamuseet. På detta museum fanns många av de saker som guiden tidigare pratat om så det var lite intressant.

Mjöd serveras ur denna typ av glas
Middag nära Gamla Stan som turister

Vi tog även en promenad ut på den lilla båtbryggan. Som kuriosa kan nämnas att av en tillfällighet träffade vi en av Oscars klasskompisar med familj. De stod och väntade på att få guidning av ön samtidigt som vi. Fascinerande öde! De hade åkt egen båt dit och vi vill förstås se båten.

Om man vill slå ihjäl lite tid till på Birka så fanns det en liten badplats. Vi hade badkläder med oss men det fanns ingen tid till bad. Vår dag på ön började närma sig sitt slut och båten skulle strax ta oss tillbaka till Stockholm.

Två timmar senare, cirka 17:30 är vi tillbaka i Stockholm. Dagen har varit jättetrevlig och utflykten kan absolut rekommenderas till alla, både till barn och vuxna. Vi avslutar dagen med en middag nära Gamla Stan i Stockholm, är man turist så är man...