Sista dagen i Jomtien, Thailand

Utsikten från vår balkong
för sista gången

Vi började semestern med Laos, fyra dagar i Luang Prabang och tre dagar i Vientiane. Laos var ett fantastiskt resemål. Sen ville vi avsluta semestern med sol och bad i Thailand så valet föll på Jomtien, Pattaya.

Vårt första tre nätter i Jomtien på hotell Seabreeze var inget ställe vi trivdes på men vi flyttade sedan fyra nätter till det femstjärninga Royal Cliff Grand Hotel. Ett tokstort hotell men vi stormtrivdes.

Nu har vi kommit till den allra sista dagen på semestern. I natt ska vi flyga hem till Sverige. Vi har cirka 12 mil till Bangkok och flygplatsen, en resa som skulle ta någon timme. Vi hade bokat taxiresa till flygplatsen klockan 19:00 och hade vårt hotellrum var till klockan 18:00, så vi fick vara kvar på hotellet och hotellområdet i stort sätt hela dagen och det var vi.

Det blev en rätt vanlig dag även idag, med ett undantag. Vi började med frukost, sen spelade Oscar och Janne tennis och Susanne stannade på rummet, packade lite, gick sen ut på området och fotograferade. Allt på hotellet skulle dokumenteras.

Vy från hotellområdet
Infinity poolen

Efter tennisen var familjen samlad igen och det blev bad i Infinitypoolen. Sen tog vi oss ner till stranden, åt lunch på Mr Tee, satt kvar en stund, lekte "vem är jag" och badade så klart i havet.

Efter Mr Tee gick vi tillbaka till hotellet för att bada i poolen. Nej, inte Infinitypoolen denna gång utan poolen där den nedsänkta poolbaren fanns. Det har nästan blivit tradition att vi dricker drinkar, inte öl, sista dagen på våra semestrar. Bara för att fira att vi har semester. Vi lyxar till tillvaron lite mer än en vanlig dag. Så även idag.

Resaturang Breezeo
Stranden nedanför Breezeo

Vi sitter säkert två timmar i poolbaren men tar så klart några rundor i vattnet mellan drinkarna. Runt klockan 17:00 är det så åter dags att ta sig till hotellrummet. Nu måste vi packa och göra oss klara för hemfärd.

Strax före 19:00 är taxibilen på plats för att köra oss till Bangkoks flygplats. Thai Airways planet som ska ta oss till Stockholm startar 01:15 så vi har många timmar på oss för shopping, mat och massage. Tidigt på morgonen nästa dag landar vi på Arlanda och semestern är slut för denna gång.

Jag ska äta Sushi på flygplatsen

Totalt sett har har vi haft en toppenresa. Laos med Luang Prabang och Vientiane var ett av våra bästa resemål någonsin. Jomtien Beach, Pattaya var ingen plats vi gillade men vi fann vårt paradis på Royal Cliff Grand Hotel. Hotellet låg på en klippa mitt emellan Jomtien Beach och Pattaya.

Skulle vi mot förmodan vara tvungna att åka tillbaka till Jomtien en dag så skulle vi bo på Royal Cliff Grand Hotel igen och äta lunch på stranden på Mr Tee och äta middag på hotellets restaurang Breezeo. Här hade vi fyra underbara dagar.

Nu dröjer det nog en stund innan vi åker tillbaka till Thailand för vi ska inte åka dit i vinter, men kanske nästa år igen. Vi får se...