Janne fyller 50 år i Jomtien

Grattis Janne!
Så har det blivit 26 juli 2012 och Janne fyller 50 år. Grattis Janne! Janne hade av en tillfällighet somnat tidigt kvällen innan så Oscar och Susanne hade dekorerat hotellrummet fint med GRATTIS och ballonger. Janne skulle gratuleras men i övrigt skulle det bli en ganska vanlig semesterdag.

Morgonen började med paketöppning och den stora presenten var en cykel. En liten leksakcykel som var inslagen i ett paket. Sen blev det frukostbuffé i hotellets restaurang.

Efter frukost tog vi den lilla bussen som körde runt på hotellområdet till tennisbanorna.

Vi spelade tennis en timme och gissa om det är varmt när det är trettio grader ute. Vi spelade tennis varje dag som vi bodde på hotellet.  Hela familjen spelar tennis så det är lite match och mycket lek och träning. Vi brukade spela på förmiddagarna innan vi gick ut och badade och så även idag.

Tillbaka på rummet för att byta om till badkläder. Precis när vi är klara och ska gå iväg knackar det på dörren. Vi öppnar och där står några från hotellets personal. De har en vagn med tårta framför sig, de kör in tårtan i rummet och sjunger "Happy Birthday". Vilken kul överraskning! Och det är roligt att se att hotellet, trots att det är så stort, har sådan koll på sina gäster.

Hotellets personal grattar
Tårtan som Janne fick av hotellet

Tårtan var lagom stor till tre personer så vi stannade förstås på rummet och tog varsin tårtbit innan vi gick ut för att bada.

Efter att vi ätit tårtan gick vi ut. Vi stannade till vid poolen och tog ett dopp men vädret hade blivit sämre. Ute på havet var det enormt mulet och regnet närmade sig. Och när regnet i Thailand kommer vet man att det kommer mycket regn så vi planerade att vi skulle ta skydd på stranden. Vi bestämde att vi skulle sätta oss på Mr Tee och äta lunch medan regnet passerade.

Regnet kom allt närmare och vi sökte oss ner på stranden. Det fanns fler som hade tänkt samma tanke och många satt under taket på restaurangerna. När vi kom fram till Mr Tee hade det redan börjat regna och vi fick ett av de yttre borden. Vårt bord stod precis så att vi nästan satt i regnet men thailändarna kämpade för fullt för att ordna parasoll mm för att vi skulle kunna sitta där.

Tenniskillarna i familjen
Regnet närmar sig

Regnet öser ner och som så många gånger förr är det faktiskt riktigt mysigt att sitta under tak i Thailand, dricka öl och prata när regnet öser ner runt omkring. Det är väl just det där med att regnet bara öser ner som är det mysiga och trots regnet är det ändå väldigt varmt.

Under tiden vi sitter där i regnet hinner släkt och vänner i Sverige vakna så när det regnar som mest ringer det flera personer från Sverige för att gratulera Janne. Det finns många sätt att fira sin 50 årsdag och ett av de bättre sätten måste ändå vara att sitta i hällregn i Thailand med en Chang i handen.

Vi äter vår lunch, blir sittande en stund, pratar och leker "Vem är jag".

Så småningom slutar det så klart att regna och dagen fortsätter med sol och bad på stranden och i poolen. På kvällen ska vi tillbaka in till Pattaya Centrum med bussen, trots att vi inte gillade staden. Anledningen är att Janne vill äta sin 50 års middag på Hard Rock i Pattaya.

Oscar och jag på Mr Tee
Janne har precis blivit
grattad från Sverige

Hard Rock i Pattaya var inte någon av de bättre Hard Rock vi ätit på. Vet inte vad felet var egentligen men särskilt bra var det inte. Personalen sjöng så klart för Janne när efterrätten, glassen serverades. Efter maten blev det besök i butiken. Sen åkte vi hem till vårt fina Royal Cliff Grand Hotel igen eftersom vi trivdes så bra där.