Från Luang Prabang gör vi utflykt till Buddahgrottorna

Oscar på båten i Mekongfloden
Den fjärde dagen i Luang Prabang blev en spontan extradag. Vi hade tänkt förflytta oss från Luang Prabang till Vientiane med buss, en resa som skulle ha tagit två dagar. Vi bestämde oss istället för att flyga, en resa på en timme. Tror flygbiljetterna kostade runt 1000 kronor för oss alla tre. Vi missade kanske lite av Laos men Oscar ville hellre flyga än åka buss så han fick bestämma.

Den spontana extradagen bestämde vi att oss för att besöka Buddahgrottorna. Vi skulle åka båt längs Mekongfloden, stanna till en stund i Whiskey village och sen till Buddahgrottorna. Det skulle finnas två grottor fyllda av Buddahbilder. Vi bokade utflykten i samma resebyrå som vi bokade flygbiljetterna. Vi hade hittat en bra resebyrå nära postkontoret där hotellets shuttlebuss stannade. På resebyrån fanns trevliga unga killar som gav god service och var riktigt duktiga på engelska.

Utflykten började med tuk-tuk till båtplatsen inne i Luang Prabang. Vi släpptes av vid vad vi förstod senare ett biljettkontor. Vi var först på plats och onödigt tidiga förstod vi senare. Vi väntade över en timme innan ett smärre kaos uppstod.

Sprit med ormar, skalbaggar mm
Janne provsmakar whisky
Det kom mer och mer turister, biljettkontoret öppnade. Vi trodde att vi hade våra biljetter men de skulle bytas ut och vi var inte de enda som inte förstod det. Sen skulle alla turisterna ner till floden där båtarna stod. Nej, man fick inte sätta sig i vilken båt man ville. Av någon anledning skulle vi som kom först åka med den sista båten. Till sist kom vi i alla fall iväg. Hur båtarna såg ut ser ni bäst på bild.

Efter cirka en halvtimme stannar vi vid "Whisky village". Denna lilla by är känd för att tillverka whisky. Många av whiskeysorterna säljs som souvenirer och innehåller ormar, skalbaggar och annat otrevligt. I byn vävs också mycket av de sidentyger man ser som souvenirer. Trots att byn är fattig så fanns det mitt i byn ett tempel som inte såg ut att vara gratis. Det sades att byn hade fått templet sänkt från någon, kanske en svensk om jag (Susanne) inte minns fel.

Fina sidentyger vävs i byn
Mitt i byn finns ett tempel

Vi blir bjudna på whisky och Janne smakar, men det är ingen whisky med ormar. Janne tycker inte det är gott. Susanne vill inte smaka, är rädd att spy för att det finns döda ormar i flaskorna bredvid. Ormar är en skräck. Susanne går istället till sidenväven bredvid och tittar på tyger. Det finns mycket fint och vi köper med oss en sidenduk.

Vår båt vid Whisky Village
Snart framme vid Buddahgrottorna
Båten åker vidare. Det är vackert men ändå en rätt långtråkig resa utan större variationer. Bergen är sig lika och floden är sig lik i stort sig hela vägen. Vi möter någon båt ibland och ser någon människa ibland men det är inte många. Det mest spännande är att vi ibland ser vattenbufflar gå längs flodstranden och betar. Vi ser inga andra djur och inga fåglar. Janne frågar guiden om det finns några farliga djur. Det gör det inte. Det finns någon giftig orm i floden men den är inte vanlig.

Buddhabilder i den nedre grottan
Buddhabilder i den övre grottan
Cirka en timme efter Whisky village är vi framme vid Buddahgrottorna. Vi betalar inträdet och går uppför några trappor för att komma till den nedre grottan. Den nedersta grottan är upplyst från dagsljuset. Här finns hur många små Buddhastatyer som helst men kan inte berätta ett dugg mer.

På väg ner igen mot båten
Vi går sen vidare till den övre grottan. För att komma dit måste man gå massor av trappsteg och eftersom det är varmt blir det kämpigt. De övre grottorna är riktiga grottor utan dagsljus. Det finns möjlighet att hyra en ficklampa, utan ficklampa ser man ingenting. Vi hyrde en ficklampa och gick in i mörkret. Här fanns finns massor av Buddahstatyer och en hel del fladdermöss.

Vi var i grottorna cirka en timme och så gick färden hemåt igen. Resan hemåt gick betydligt snabbare av någon anledning. Troligen åkte vi medströms hemåt. Resan hem tog mindre än en timme.

För att sammanfatta utflykten så var det trevligt att åka båt längs Mekongfloden. Det var intressant att se Buddahgrottorna men de är inget måste. Det märkligaste av allt var att vår utflykt startade före åtta på morgonen och slutade cirka ett på eftermiddagen. Under den tiden hade man ingen möjlighet att varken gå på toaletten eller äta något.

Vi blev avsläppta vid Wat Xiang Thong. Vi tar oss till området där vi ätit pizza dagen innan och hittar en jättetrevlig restaurang. Vi äter thaimat och sitter rätt länge på restaurangen av ett enda skäl - de har gratis WiFi. Gratis WiFi på restauranger var inget ovanligt i Laos snarare vanligt. Thaimat var heller inget ovanligt. Efter restaurangen tar vi shuttlebussen tillbaka till hotellet och roar oss i hotellets pool hela eftermiddagen. På kvällen besöker vi pizzerian igen, även här har de gratis WiFi.

Oscar i poolen på eftermiddagen
Utsikten från vårt hotellrum

Efter middagen går vi genom nattmarknaden för sista gången. I morgon ska vi lämna Luang Prabang. Luang Prabang har utan tvekan varit bland de bättre resemål vi har besökt. Vi har haft fyra fantastiska dagar och vi rekommenderar det varmt till alla. Laos har hittills varit över all förväntan och i morgon ska vi flyga till landets huvudstad - Vientaine.