Promenad och middag i ett somrigt Rejkjavik

Hallgrims kyrka från vårt hotell

Förmiddagen tillbringade vi ombord på en båt med valsafari. Eftermiddagen hade var vi fria att göra precis vad vi ville i Reykjavik så vi bestämde oss för att titta lite närmare på staden. Vi visste att staden inte alls var stor så vi skulle väl hinna med en del.

Från hotellet, Radisson SAS Saga, tog vi en taxi till Hallgrims kyrka. Vi hade sett bilder på kyrkan och trodde att den var sevärd för turister och vi hade sett den från våning 8 på vårt hotell. Framme vid kyrkan tog vi massor av bilder för den ser verkligen lite häftig och annorlunda ut. Naturligtvis skulle vi gå in i kyrkan också men det var lunchdags och vi var hungriga.

Café Loki var ett café som vi hade läst om hemma. Ett café där det serverades isländsk mat och överraskande nog låg det caféet alldeles bredvid kyrkan. Vi åt allihop någon slags smörrebröd fast med isländska smaker, minns just nu inte exakt vad det var, men att det var fisk är säkert. Oscar åt något med lax. Janne provade en isländska öl som han inte druckit förut. Thule, denna gång. Ölsorterna vi hittade på Island hade namn som Gull, Thule, Freja och Kaldur (tror jag).

Efter Cafe Loki går vi över vägen tillbaka till kyrkan. Vi går in i kyrkan och den är faktiskt ganska fin, men det beror mest på att den är så ren. Den är vit invändig, vita kala väggar. Naturligtvis finns det väl någon Jesusbild men i övrigt är kyrkan väldigt ren från utsmyckningar. Oscar och Janne står rätt länge och tittar på en väldigt stor orgel som kanske var speciell, jag vet inte.

Hallgrims kyrka interiör
Hallgrims kyrka - från Café Loki

Det går att åka upp i tornet och det gör vi förstås. Mest för att få en bild av Reykjavik från ovan. Från vårt hotell har vi förstått att Reykjavik är omgivet av vatten. Staden tycks ligga på en udde så man har vatten nästan runt om staden. Det blir i alla fall väldigt vackert när det finns vatten.

Efter besöket i kyrkan har vi stadens shoppinggata alldeles framför oss. Vi promenerar längs gatan, i en nedförsbacke, kantad av affärer. Något som har förvånat oss de dagar vi hunnit var i Reykjavik är att staden kryllar av turister. Det var turister precis överallt och gatan vi går längs är full av turistbutiker.

Utsikt från tornet i Hallgrims kyrka

Butikerna säljer allt en turist kan vilja ha men det som känns som Island är alla tröjor, vantar, mössor mm som är stickade. Vad som också känns som en rolig souvenir nu när vi sett dem är en Lunnefågel, som gosedjur. Prismässigt är det nog inte billigt men det känns Island över många saker om man vill handla.

Vi går in i massor av affärer och innan dagen är slut har Oscar köpt en Lunnefågel och Susanne har köpt sig en blå isländsk kofta, utmärkt att ha på jobbet i vinter.

Senare på eftermiddagen stannar i på en utomhuscafé bara för att njuta av atomsfären. Minns att vi hade blivit informerade om att vi skulle ha varma kläder med oss till Island. Nej, det var inte kallt. Vi satt i våra t-shirtar i solen. Vi hade fått veta att en högtrycksrygg hade lagt sig över Island. Det var kanske 15 grader, men kallt det var det inte.

Eftermiddagspaus
Lunnefågeln
Oscar gav den namnet  Vinge

Efter caféet var det dags att åka tillbaka till hotellet. Klockan 19:00 hade Janne bokat bord på Fishmarket. Fishmarket är en mycket bra restaurang i central Reykjavik och det var ju trots allt midsommarafton så fin middag ville vi ha. Det var alltså dag att fräscha till sig lite.

Som kuriosa kan nämnas att Oscar tidigare på dagen sett en tjej med fyra stycken livvakter från bussen. Av taxichauffören som kör oss till hotellet får vi veta att Tom Cruise och Katie Holmes är på Island. Tom Cruise håller på att spela in en film.

Vi tar fram Google visar Oscar bilder på Katie Holmes och då vet han att det är henne han har sett. Kul för Oscar att få se en riktig kändis. Veckan efter läser vi i tidningen att Tom och Katie ska skiljas.

Troligen laxen - en av nio rätter
Avsmakningsmenyn avslutas med dessert

Klockan 19:00 sätter vi oss vid bordet på Fishmarket, en till synes mycket välbesökt restaurang. Vi har blivit rekommenderade hemifrån att prova deras avsmakningsmeny. Vi beställer avsmakningsmenyn. Det kommer in maträtt efter maträtt på serveringsfat, nio stycken rätter. Vikval, tempura räkor, kokta musslor, babyspenatsallad, sushi, torsk, lax i någon vinegrett, lamm (som också är typiskt isländskt) och slutligen en dessert men massor av frukter och glass.

Efter att ha ätit så mycket bestämmer vi oss för att promenera lite i stan innan vi tar oss hemåt. Det är fortfarande ljust ute. Vi stannar till en stund på torget alldeles utanför restaurangen, här är myckte folk, bland annat skatare som trickar. Det roar så klart Oscar. Sen går vi vidare mot hamnen. När vi ska gå mot hotellet tror vi att vi vet var vi är...

Fishmarket utanför
Hamnen i Reykjavik sen kväll i juni

Vi tror att vi går en parallellgata det den gatan vi borde ha gått, men inte. Det blir en lång promenad för vi går vilse men staden är liten och omgiven av vatten så helt fel kan man inte gå.

När vi närmar oss vatten vet vi att vi är fel ute och svänger lite inåt staden igen. Vi går bland hyreshus och vårt hotell ligger nära hyreshus och vi tror ändå att vi är nära, men det blir en välbehövlig extrapromenad på cirka tjugo minuter innan vi ser vi hotellet på håll. Nu är det bara sängen kvar för i morgon ska vi på utflykt igen - Gyllene Cirkeln.