Gyllene Cirkeln - både häftigt och vackert

Kontinentalsprickan från utsiktsplatsen
Den tredje dagen på vår resa till Reykjavik är det dags att åka den Gyllene Cirkeln. Bussen hämtar oss vid hotellet. Vi vet att vi ska vara på utflykt precis hela dagen och vi kommer att vara tillbaka på hotellet igen cirka klockan 17 i kväll.

Den här utflykten hade vi sett fram mot och vi skulle få se Tingvalla, Gullfoss och Geysir. Eftersom vi hade guide var vi inte det minsta pålästa om platserna men hade förhoppningar om att se sprutande Gejsrar och sprickan mellan kontinentalblocken. Utflykten visade sig ge så mycket mer...

Efter att ha hämtat upp alla turister vid hotellen styrde bussen ut från Reykjavik. Uppskattningsvis körde vi en timme innan vi stannade första gången. Vi skulle titta på kontinentalsprickan och vi stannade på den amerikanska plattan för att se över till den europeiska plattan. Platsen vi stannade på var mest som en utsiktsplats över ett väldigt vackert landskap.

Bussen åkte vidare till nationalparken Tingvalla. Island är uppdelat i ett antal "ting" och här träffades "alla ting" (Allting) för första gången. På platsen där alltinget hölls finns idag en läktare och den isländska flaggan är hissad. Platsen är belägen mitt i sprickan mellan kontinentalblocken.

Promenad i Tingvalla

Denna plats var obeskrivligt vacker och ingen av våra bilder ger platsen någon rättvisa. Det var bara så fint och naturligtvis gjorde det vackra vädret mycket till att det var så bedårande vackert. Vi klev ur bussen och promenerade genom ravinen och blev upplockade igen på en annan plats cirka en timme senare. Det är troligen bland de finare promenader vi någonsin gjort.

När vi lämnar Tingvall för att åka vidare till Gullfoss passerar vi enormt vackra landskap. Intressant att se att många campade vid Tingvalla och med detta vackra väder låg de utanför sina tält och husvagnar och solade. På många platser såg man människor som fiskade och fascinerande nog fanns det även ett flertal platser där människor dök. Det gick även att dyka i de fina och klarblå vattnen vid Tingvalla.

Här hölls det första Alltinget - mitt i ravinen
Vacker vy - på väg mot Gullfoss

Hela familjen i Gullfoss
Oscar vid Gullfoss

Bussen åker vidare och vid nästa stopp är det lunchdags. Vi stannar vid "det gyllene vattenfallet" - Gullfoss. Inte mycket att säga om det men ett stort och fint vattenfall var det och det föll i två trappsteg.

Efter att ha titta på Gullfoss och ätit lunch åker vi tillbaka en bit och stannar vid Geysir. Vi trodde att det var ett området fullt av gejsrar men så var det inte. Här fanns gott om bubblande gejsrar men bara en av dem - Strokkur - sprutade upp en hög pelare. Det skedde cirka vart femte minut så vi fick möjlighet att se det några gånger.

Först var det bara småbubbligt i hålet, sen växte det till en stor bubbla och bubblan växte och exploderade i en stor högst sprutande gejser. Det hela gick väldigt fort men det var ändå rätt häftigt. Det var dock svårt att hinna fånga den sprutande pelaren på bild.

Vid Gullfoss kan vi även se snö i bergen
Området Geysir

En bubblande gejser
En exploderande gejser

Efter att stannat till vid Geysir en stund åker vi vidare, hemåt tror vi men vi gör några små intressanta stopp på vägen hem. Första stoppet blir ett lite mindre vattenfall som kontrast till Gullfoss. Vi åker vidare och stannar vid en liten kyrka. Sista stoppet vi gör blir vid en i dag utdöd krater som fyllts med vatten.

Kratern var stor och det gick att klättra upp och ner från den på ena sidan. Guiden berättade att sångerskan Björk har haft en konsert där hon står på en scen mitt i kratern. Det hade varit coolt att få uppleva även om ingen i familjen är något fan av Björk.

Oscar samlar lavastenar
Oscar vid kratern

Guiden berättade att det finns tre olika färger på lavastenarna runt kratern så Oscar roade sig med att samla ihop de olika färgerna. Efter kratern var det bara bussresan till hotellet kvar.

Utflykten var var mycket mer fantastisk än vi kunnat ana och den uppfyllde mer än väl våra förväntningar. Vi skulle rekommendera vem som helst att göra denna utflykt. Nu vet vi att sland är både ett häftigt och vackert land och då har vi ändå bara sett en liten del.

På kvällen blir det pizza inne i city av Rejkjavik och nästa dag är det dags för hemresa.