Vi levde lyxliv på Pimalai - Koh Lanta

Bilen från Pimalai som hämtar oss
Vi befinner oss på Koh Lanta i Thailand i april 2012. Semestern börjar närma sig slutet och vi har ännu inte besökt restaurangen Same Same och vi har heller inte besökt någon ny ö. Problemet med ön är mest att vi vet inte vart vi ska åka eftersom vi redan sett de flesta öarna runt Koh Lanta. Restaurangen ska vi väl i alla fall kunna besöka. Restaurangen ligger på stranden Kianting visste och vi börjar Google Kianting.

Surfar man på Kianting får man även träff på lyxhotellet på Koh Lanta eftersom det ligger på samma strand. Hotellet kände vi till och av nyfikenhet går vi in och kollar priserna är det tokdyrt eller realistiskt att bo där undrade vi. Visst var det dyrt men vi tyckte vi var värda det och det fick bli vår utflykt på denna resa. Vi bokade en natt på Pimalai Resort & Spa .

Som en jämförelse i pris kan nämnas att Oscars extrasäng på Pimalai kostade lika mycket som hela vårt rum kostar när vi bor på Southern Lanta Resort.

Janne i vår närmaste pool
Vår närmaste pool var riktigt fin

Vi blev upphämtade i en fin bil, av en välklädd chaufför som pratade flytande engelska. Han körde oss småpratande, lugnt och ordentligt till Pimalai Resort. Att chaufförer kör lugnt är inte vanligt i Thailand så det kändes riktigt tryggt i den fina bilen.

Framme på hotellet blir vi mottagna med fruktjuicer och får sitta i en fin soffa medan personalen ordnar men incheckningen. Efter incheckningen kör receptionsten runt oss i en liten elbil för att visa närområdet innan hon släpper av oss vid vårt hus.

Kianting stranden
Deluxerummet vi hyrde var så klart fint men våra bilder ger ingen rättvisa så titta hellre på  hotellets egen sida. Vi tittade så klart runt i rummet, bytte om och tog oss till poolen, vår närmaste.

Poolen var jättefin och är en så kallad Infinity Pool som vi var rätt imponerade över. Vi låg i poolen och tittade ut över stranden. Badhanddukar lades på våra solstolar direkt när vi valt stolar. Strax därefter kom vatten och frukt till våra bord, vid solstolarna. Vi var mäkta imponerade.

Vi badade en stund, sen var det dags för lunch. Vi gick ner på stranden för att äta på restaurangen som tillhör hotellet. Vi hade badkläder på oss men trots det får vi utmärkt service och en servitör lägger till och med vita fina servetter i vårt knä. Vi kan inte annat än le för visst var det väl lite onödigt så som vi såg ut.

Efter lunchen ska Susanne ut på stranden. Nu ska vi hitta restaurangen "Same Same but different". Vi går åt höger på stranden och efter att ha nått strandens slut utan att ha hittat Same Same får vi veta att vi gått åt fel håll. Det vet vi i alla fall det och vi går tillbaka till hotellet.

Fantastisk syn, den finaste Infinity Poolen
Även detta en bild från fina Infinity Poolen

Det ska finnas en pool till på hotellområdet och den måste vi prova. Vi ordnar fram en elbil som kör oss högre upp i bergen, till den andra poolen. Vi får samtidigt lite mer sightseeing över området och ser bland annat tennisbanorna.

Framme vid poolen, tror jag att jag drömmer. Vilken otrolig pool. Vi som varit imponerade över vår närmaste pool på förmiddagen. Den här poolen, en Infinity Pool även detta, är så häftig att jag tycker verkligheten är bättre än en dröm. Det finns inte ett foto i världen som kan ge rättvisa åt denna pool. Den ligger högt, den var enormt stor, här var fint och naturligtvis kunde man ligga och hänga så att man såg stranden nedanför.

Här stannar vi flera timmar. Hela familjen tycker det är helt fantastiskt och alla har en underbar eftermiddag i denna pool. Vi tycks aldrig tröttna på att bara hänga och titta ut över poolkanten.

Fina poolen
Det går bara inte att sluta ta bilder

Men det blir kväll även denna dag och vi går tillbaka till rummet. Som lite kuriosa kan nämnas att vi ser svarta apor på väg tillbaka till rummet, i ett träd på hotellområdet. Tanken är att vi senare på kvällen åter igen ska försöka hitta Same Same, restaurangen. Men ödet vill annorlunda...

Middag på golvet
Myskväll på rummet med Bilar 2

Hällregnet kommer, det åskar och blixtrar. Vi vill helt enkelt inte gå ut. Vi beställer mat från roomservice och maten kommer till vårt rum. Vi sitter på golvet och äter på vårt lyxhotell men vi tycker det är jättemysigt. Senare ligger vi i sängen och tittar på filmen Bilar 2 (som vi har med oss från Sverige) eftersom det finns DVD-spelar på rummet. Vi måste ju nyttja alla rummets faciliteter. Det åskar och blixtrar hela kvällen men vi har det riktigt mysigt på vårt rum. Som kuriosa kan nämnas att en man kom tidigt på kvällen till vårt rum för att bädda upp våra sängar.

Fina poolen igen, från frukostbordet
Nästa morgon är vädret bra igen. Vi ordnar fram en elbil som kör oss till frukosten. Frukosten serveras i restaurangen bredvid den underbara poolen och det känns bra att få titta på den fantastiska poolen ännu en gång för vi hinner inte bada mer där. Vi ska snart checka ut från hotellet.

Efter frukost går vi och packar ihop våra saker. Sen har vi någon timme kvar innan vi ska lämna hotellet. Vi går till vår närmaste pool, badar lite. Går sedan ner på stranden eftersom vi fortfarande inte varit på Same Same but Different. Nu går vi åt vänster och snart ser vi var den ligger. Det ser först stängt ut men det är det inte. Vi beställer varsin dricka Singha, Chang och Coca Cola. Äntligen! Nu var även detta uppdrag avklarat.

Restaurangen är lite speciellt. Det är trämöbler och man sitter med fötterna i sanden. Det är lite Same Same but different. En restaurang som i alla fall höll måttet gällande våra förväntningar. Jag skulle gått tillbaka dit igen om jag hade haft tid. Vi trivs där vi sitter så vi inser att det är lika bra att äta lunch också. Det bli lunch, en stressig sådan men vad gjorde det. Vi hade det bra...

Utanför Same Same but Different
Janne på Same Same but Different

Klockan 13:00 måste vi checka ut. Att checka ut är lika smidigt som när vi kom. Elbilen kör oss och våra väskor till receptionen. Betalningen ordnas och personalen i receptionen önskar oss välkomna tillbaka. Och vi har pratat om att om vi kommer tillbaka till Koh Lanta igen så kommer vi att bo åtminstone tre nätter på Pimalai. Vi hade ett fantastiskt dygn där. Till alla er svenskar som har vägarna förbi Koh Lanta unna er en natt på Pimalai, ni kommer inte att ångra er.

Strax efter klockan 13.00 lämnar den fina Pimalaibilen hotellet och kör oss tillbaka till den riktiga verkligheten. Vi blir körda till Southern Lanta Resort, där hela rummet kostar lika mycket som Oscars extrasäng gör på Pimalai.