Sagolikt vackert längs Kotorbukten i Montenegro

Längs Kotorbukten vid byn Perast

Kyrkan "Lady of Rocks"

Den 4 augusti 2011 gör vi en dagsutflykt från Dubrovnik i Kroatien till Montenegro. Vi åker en organiserade utflykt med Solresor.  Först plockar vi naturligtvis upp folk på lite olika hotell. När bussen börjar sin färd mot Montenegro tar det cirka en timme innan vi kommer fram till gränsen. Har vi otur skulle vi få vänta länge men har vi tur så kommer det att gå fort. Vi har tur så vi åker hyfsat snabbt genom gränsen och färden går vidare.

Längs Kotorbukten från byn Perast
På väg ut från "Lady of Rocks

Vi brukar ha läst på om vad vi ska uppleva men denna gång hade vi av någon anledning inte alls läst på. Anledningen var väl att vi åkte organiserat så det var bara att åka med. Jag hade inga större förväntningar annat än att få uppleva ett nytt land. Vad vi fick se var bland det vackraste jag någonsin sett...

Öl från Montenegro
Bussen åker längs Kotorbukten, Europas sydligaste fjord. Hela bukten finns med på UNESCO:s världsarvslista. Bussen följer fjorden och det är så vackert att man blir alldeles salig och fantastiskt nog så blir det vackrare och vackre ju längre in i bukten vi kommer.

Första stoppet blir en liten by som heter Perast och det är en av de vackraste platser jag sett. I Perast åkte vi båt ut till en liten konstgjord ö för att titta på "Lady of Rocks", en liten kyrka. Det var en fin liten kyrka och guiden berättade att det var en mycket populär plats att gifta sig på. Naturen utanför kyrkan är sagolikt vacker.

Efter Perast åker bussen vidare till en stad som heter Kotor. Kotor ligger längst in i Kotorbukten och är fascinerande nog en stad jag aldrig har hört talas om trots att stora kryssningsfartyg tog sig ändå in till staden. Förstår inte hur jag har kunnat missa staden.

Kotor har liksom Dubrovnik en ringmur runt sin gamla stad. I Kotor stannar vi och börjar med att ta en promenad innanför muren, i Kotors Old Town. Här innanför finns massor av så kallade palats. Nu är palatsen inga jättebyggnader utan alldeles vanliga hus i en gammal stad. Vi hinner naturligtvis också med ett drickastopp så vi får prova att smaka öl från Montenegro. Jag kan inte stava till namnet men ett glas finns här på sidan så får ni läsa själva.

Innan vi åker vidare serveras vi lunch på en terass i Gamla stan. Vi får två olika rätter att välja mellan och alla i vår familj väljer pasta och skaldjur.

Innanför Kotors murar
Kryssningsfartygen hittar
längs in i Kotorbukten

Efter lunch åker vi vidare till kuststaden Budva. Här stannar vi och får titta på staden. Även Budva har en ringmur runt sin Gamla stad. Vi bryr oss inte om den gamla staden i Budva. Vi börjar istället med att titta på de fina båtarna som ligger i den lilla hamnen och därefter går vi till stranden för att bada. Stranden är riktigt stenig och enklaste sättet att ta sig ner i havet är att låtsas att man är krabba, dvs krypa på alla fyra.

Fina båtar i staden Budva
På stranden i Budva

Efter stoppet i Budva åker vi åter igen tillbaka till Kroatien. När vi kommer till tullen är det stopp, verkligen stopp. Vi står länge och väntar och det känns som det ska ta timmar att komma igen, men plötsligt släpper det. Ännu en port till Kroatien öppnas i tullen och så flyter det på igen. Vägen tillbaka till Dubrovnik tar cirka en timme. Naturen är vacker även runt Dubrovnik men att få uppleva Montenegro under en dag var fantastiskt.

Dubrovnik rekommenderas som resmål och har ni möjlighet att göra en utflykt så rekommenderas det mer än varmt. Det är som sagt bland de vackraste plaster jag sett. Hoppas att bilderna i inlägget visar något men inte en bild kan ge rättvisa åt den vackra naturen.