Koh Lanta runt för första gången

Oscar och Elisabeth på elefanttreeking
Resan till Thailand startade 21 mars 2009. Den första utflykten vi gjorde på denna resa var en tur runt hela ön. Vi hade beställt en egen bil med chaufför som skulle köra oss runt och visa de saker som vi ville se. Round the Island Tour kallas utflykten och vi har aldrig gjort den tidigare. Vi hade därför lite förhoppningar om att få se någonting nytt och spännande.

Chauffören kom och hämtade oss klockan 09.00 på morgonen. Elisabeth (Jannes mamma) gillar inte apor och Susanne gillar inte ormar så innan avfärden berättade vi för chauffören om våra önskemål "no monkeys and no snakes". Han började med att ringa någon apfarm och berätta att vi inte kommer dit.

Efter att ha tankat bilen kör han oss till en elefantfarm cirka tio minuters resa från resortet där vi bodde. Vi har varit på denna elefantfarm tidigare men Oscar och farmor ville gärna rida på en elefant så de tog en liten runda på tio minuter. Efter att de ridit på elefanten stannade vi och pratade lite med elefanten och såg till att den fick några bananer.

Elefanten får lite mat efter ridturen
Efter elefanturen gick vi rakt över vägen till en orkideéodling och ett fjärilshus som vi besökt tidigare men nu ville vi visa det för Elisabeth.

Orkideéodlingen var en stor överraskning. Förra året när vi var där fanns det just inga utslagna orkideér men i år fanns massor av utslagna och fina blommor i många olika färger. Orkideédlingen är liten, mycket liten men är man intresserad av blommor är den absolut sevärd.

Fjärilshuset var också betydligt bättre än förra året. Förra året bad de om ursäkt för att det inte fanns så många fjärilar och lät oss gå in där utan att betala. I år fanns det massor av fina fjärilar. Även fjärilshuset är litet, mycket litet men är man intresserad av fjärilar eller reser med barn är det absolut värt ett besök.

Dagen var mycket varm och efter första stoppet var det skönt att kliva in i den luftkonditionerade bilen igen. Nästa stopp skulle bli Old Town. Old Town är en s.k. vanlig stad på östra sidan av Koh Lanta.

Vi hade väl inga direkta förväntningar på Old Town men trodde kanske ändå att den skulle vara lite lik Saladan, men det var den inte. I Old Town finns inga turister alls annat än de som har hittat dit på utflykter precis som vi gjorde.

En orkidée i odlingen

Bilen stannade mitt i staden vid "torget". Det vi tyckte var mest intressant var ett monument som fanns mitt på "torget" som vi i alla fall tog ett foto på. Gick man en bit från torget fanns några souvenirbutiker och några restauranger annars inte mycket för en turist. Vi köpte några små souvenirer och gick tillbaka mot bilen som stod vid "torget".

Vid "torget" fanns även en annan sak vi tyckte var intressant. Här fanns en pir som gick rätt ut i havet. Härifrån kan man ta båtar ut till öar utanför Koh Lanta (fast på östra sidan). Vi såg på håll att det fanns stränder och resort ute på någon av öarna och för oss var det nytt att man kan bo där som turist. En av öarna heter Koh Bubu men vi vet inte om man kan bo just där. Intressant i alla fall om vi kommer tillbaka någon gång.

En fjäril i fjärilshuset
Huvudgatan i Old Town

Bilen åkte ut på piren och därifrån kunde man se att husen inne i staden var byggda på pålar och det var intressant att se. Det var intressant att se Old Town men tror vi tror inte att vi tar vägarna förbi igen.

Bilen åker vidare söderut på den östra sidan av ön. Längst ner i söder finns Gipsy Village, här bor vad vi förstår många av sjözigenarna. Inte heller den byn var väl så väldans intressant men ändå intressant att ha sett.

Många av sjözigenarna bodde i moderna helt nybyggda hus och andra bodde i omoderna "skjul" nere vid havet. Vi spekulerade i om vissa av dem fått hjälp från staten efter tsunamin. Gällande Koh Lanta tror vi att det var sjözigenarna som drabbades värst. (Om någon vet får ni gärna berätta).

Klockan närmar sig lunch. Vi är hungriga och vi är törstiga. Det är varmt ute och det är varmt i bilen, trots luftkonditioneringen. Oscar känner sig sjuk, har troligen feber och Elisabeth börjar känna sig hängig. Bilvägen är inte den bästa så bilen skuttar hit och dit. Situationen hade kunnat vara bättre men vi stannar strax vid restaurangen vid View Point.

Vid ett monument i Old Town
Utsikten från Wiev Point

Vi hade fått för oss att View Point var Koh Lantas högsta punkt men så var det inte. View Point (restaurangen) låg högt men inte högst och vi såg ut över den östra sidan av ön. Det var faktiskt bedårande vackert och inga foton vi tog gör rättvisa åt verkligheten.

Här åt vi en enklare lunch och tog något att dricka. I alla fall alla utom Oscar. Han skulle inte äta någonting. Han mår pyton och går och spyr. Han ska inte dricka någonting heller hur mycket vi än tjatar om att det är viktigt att dricka - Coca Cola.
Han får efter lite diskussion en fjärdedels Alvedon av farmor och strax mår han lite bättre igen, men han har feber av någon anledning.

Efter lunchen är vi strax över på den västra sidan av ön igen (på samma sida som vi bor). Vi ska åka till nationalparken så långt söderut man kan komma.

Vädret blir sämre och sämre och vi är glada att vi sitter i en bil, vilket inte alla turister gjorde. Vägen blir värre och värre, fruktansvärt dålig och vi är glada att vi sitter i en fyrhjulsdriven bil. Vägen är inte att leka med och har man ingen robust bil ska man inte ge sig in på vägen mot nationalparken, i alla fall inte i hällregn som vi gjorde.

Vägen var lerig och vägen var guppig. Oscar mådde som sagt illa och här blev han definitivt åksjuk. Han gick ur bilen och spydde i hällregnet. Chauffören var gullig nog att stå bredvid med ett paraply över honom. Elisabeth mådde inget vidare heller.

Fyren vid Koh Lantas sydligaste udde
En strand långt söderut på Koh Lanta

Framme vid Nationalparken var det bara Janne och Susanne som klev ur bilen och ut i hällregnet bara för att promenera runt lite i parken. Janne tänkte ta sig upp till fyren men insåg att han inte skulle klara backen dit på grund av den leriga vägen så han vände tillbaka ner igen. Promenaden i parken väl väl inte direkt givande men men vi har i alla fall varit där. En solig dag kan man säkert göra en jättefin promenad genom parken.

Efter nationalparken åker vi samma fruktansvärt dåliga väg tillbaka igen men som vanligt känns det inte lika långt när man åker tillbaka. Det var väl några kilometer med urusel väg men så hemskt var det inte.

Tillbaka på Southern Lanta Resort
och hibiskusen framför vårt hus
Vägen tillbaka går längs hela västra kusten. Den ena stranden avlöser den andra. Hela västra kusten på Koh Lanta kantas av stränder. Ju längre norrut vi kommer ju mer bilar och människor finns det. Bilen ska vara tillbaka hemma klockan 16.00 (chauffören slutar väl då) och det finns inte längre någon tid att stanna för att titta på något.

Det har slutat regna men det är fortfarande mulet och vi vill inte stanna någonstans heller. Nu vill vi komma hem till Klong Dao igen.

Det hade varit en ganska trevlig dag, trots illamående passagerare och dåligt väder. Vi såg ingenting som vi tyckte var jättespännande men nu har vi i alla fall åkt runt hela Koh Lanta, vilket vi inte hade gjort tidigare.

Nytt för i år blev i alla fall att vi nu känner till hur det ser ut i Old Town, Gipsy Village, View Point och Nationalparken. Ganska precis klockan 16.00 är vi tillbaka på vårt resort. Det var skönt att komma hem igen - till Klong Dao där vi bodde.

Blomman till vänster fanns alldeles utanför vår bungalow. En orange hibiskus. Kan den bli mycket finare. Den blev fotograferad samma kväll som denna utflykt gjordes.