Koh Lanta - för att Oscar har det bra där

Väntar på sista färjan -
så duktig efter nästan 8 timmar

Resan till Thailand startade den 12 april 2008. Efter två dagar i Hat Yai och fyra hela dagar på Koh Lipe ska vi tillbringa en vecka på Ko Lanta eftersom vi vet att vi tycker om Ko Lanta.

För att komma från Ko Lipe till Ko Lanta åkte vi båt till Pak Bara och därifrån en minivan till Ko Lanta (direktfärjan hade slutat gå för säsongen). Resan tog cirka åtta timmar.

Oscar - sex år - var jätteduktig hela resan trots att det blev många timmar i bussen. Det viktiga för honom tror vi är att han får veta om att han ska sitta i en buss länge. Vi berättar hur länge med hjälp av en tidsreferens han känner till.

På Ko Lanta har vi varit förrut. Vi hade inte bokat något hemifrån men visste att vi ville bo på Southern Lanta Resort. Här hade Oscar det väldigt bra förra året och vi hoppades att det skulle var lika bra igen.

När vi kom fram till Ko Lanta åkte vi raka vägen till Southern Lanta Resort. Vi fick bo i precis samma bungalow som förra året precis, som vi ville. Tråkigt, men praktiskt eftersom vi visste att vi gillade det.

Oscar hittade genast svenska kompisar att leka med. Elin bodde där några månader, Tim skulle stanna en veckan och åkte därifrån dagen före oss och Filip skulle åka vidare samma dag som vi.

Southern Lanta Resort kryllar av svenska barn. Precis som förra året kom vi strax efter att charterturisterna lämnat ön. Det är så lungt och när vi är där är det som att vara i ett svenskt radhuområde. Alla känner alla utan att egentligen känna varandra. Man småpratar lite vid poolen och man vet vems barn det är.

Klong Dao Beach
Janne på orkidéeodling

En av anledningarna till att det finns många svenska barn är att det finns svenska skolor på ön. Många svenskar reser ner på vintern och stannar med sina barn i några månader. Vi var och tittade på Lilla småskolan och den såg jättetrevlig ut. Vi tittade även på Sanuk School.

Det här är femte gången vi åker till Ko Lanta och vi skriver om det som är nytt för oss på denna resa.

Janne hade länge vetat att det finns en orkideéodling på Ko Lanta. Så vi tog en taxibil dit. Det förvånade oss att vi inte tittat på den tidigare. Det visade sig att odlingen låg precis mitt emot elefantfarmen där vi var så sent som förra året.

Orkideéodlingen var inte så stor men är man intresserad av orkideér så är det absolut intressant. Vi fick veta lite om orkideér och titta på fler olika sorter. Vi fick veta att de som finns att köpa i Sverige oftast är hybrider och inga riktiga orkideér egentligen.

Vägg i vägg med orkideéodlingen finns ett litet fjärilshus. Damen som visade oss bad om ursäkt för det fanns inte så många fjärilar. Eftersom vi ändå var där gick ändå in och tittade.

Det fanns inte så många fjärilar men det var ändå väldigt fint fixat och vi hoppas att den person som driver detta en dag får en massa fjärilar. Det var fint därinne. Där fanns massor av gröna växter och det kändes lite som att komma in i en djungel.

Tilläggas kan att det kostade lite i inträde på orkideéodlingen och då fick du låna ett förstoringsglas och ett informationshäfte på svenska. Taxibilen som kört dit oss skulle komma och hämta oss igen och i väntan på den gick vi över och pratade lite med elefanterna mitt emot.

Oscar i fjärilshuset
Regn och bara 23 grader varmt

Om man kommer till Ko Lanta när lågsäsongen närmar sig betyder det att vädret blir alltmer ostadigt. En dag hällregnade det oavbrutet. Vi satt på en bar, läste böcker, spelade gameboy och frös. Vi hade fuktiga kläder, det var mulet och "bara" 23 grader varmt.

Även denna gång tyckte vi så mycket om Ko Lanta. Vi kommer att åka tillbaka massor av gånger. Kanske flyttar dit några månader, en vinter, om några år. Tanken finns där och det är bara att bestämma sig så blir det så. Oscar ser redan fram mot få gå i skolan på Ko Lanta.

När två av Oscars kompisar, Tim och Filip, lämnade Ko Lanta tyckte vi att det var läge även för oss att åka därifrån.

Vi skulle flyga hem från Phuket så vi måste dit så småning. Vi valde dock att göra ett stopp på vägen. Vi stannade till på Phi Phi Island.