Oscar 5 år gör sin andra resa till Thailand

Oscar är jetlagad, vill inte äta bara bada
Han tittar på poolen som ligger bredvid
Oscar hade ganska nyligen fyllt fem är när vi flög Stockholm - Bangkok - Krabi. Vi hade bokat en bungalow på Southern Lanta Resort på Klong Dao Beach på Ko Lanta så sista biten åkte vi taxivan.

Hemma hade Oscar fått veta att det skulle ta lång tid att flyga till Thailand. Han skulle bli trött och sova på flygplanet. Mitt i natten skulle vi väcka honom och säga att vi har kommit till Thailand och nu ska vi byta flygplan. Vi skulle flyga till en plats där det går att bada varenda dag. När vi landat igen skulle vi åka bil. Allt detta visste han.

Flygresan gick jättebra och Oscar somnade när han blev trött. Han sov även en stor del av bilresan mellan Krabi och Ko Lanta - en resa som tog cirka 1½ timme. Vi tror det viktigaste är att vi berättar för honom allt som ska hända så vet han att han ska sova även om det verkar konstigt.

Vi kom fram till hotellet ganska mitt på dagen. Istället för att sova en stund går vi ut och badar och äter lunch. Oscar kan vara fruktansvärt kräsen när det gäller mat och första måltiden i Thailand så totalvägrar han att äta. Han har fått hamburgare och pommes frites (säkert kort normalt) men det hjälper inte. Vi vuxna ser framför oss - en son som kommer att förstöra alla våra måltider i tre veckor. Han kommer inte att vilja äta den thailändska maten.

Så dumt av oss att tro det. Senare förstår vi att han är fruktansvärt trött på grund av jetlagen. Han vill bada i poolen strax bredvid - inte äta något.

När jetlagen har gått över visar det sig att det finns så mycket han gillar i Thaland. Jo, att bada i poolen är det alldra bästa och vi brukade vara vid poolen på förmiddagarna. Oscar är otroligt duktig på att dyka och simma och här lär han sig ännu mer. Vid lunch gick vi till stranden för att äta och så blev vi kvar där på eftermiddagen. Havet gillade han inget vidare men det fanns en hel del kul saker man kunde göra på stranden. Någon av oss vuxna och Oscar byggde sandslott, grävde djupa gropar och vattenkanaler nästan varje dag.På någon utflykt letade Oscar och pappa krabbor längs strandkanten.

Oscar i poolen på Southern Lanta Resort
Oscar leker i sanden på Klong Dao Beach
Oscar har fått ett sår på foten
Oscar letar krabbor i Relax Bay

Livet vid havet var naturligtvis inte enbart bra ens för en femåring. En dag hade Oscar fått ett sår på foten och han kunde inte bada. Det gjorde fruktansvärt ont i foten när han bara kom i närheten av havet. Det sved förstås lite men vi vuxna bara skrattade åt honom och tyckte nog att han var lite larvig. Han låg säkert två timmar på filten i skuggan med sin lilla fot i vädret. Visst kan såret ha svidit lite men det största problemet var nog att såret var osynligt. Möjligen hade man sett det med förstoringsglas eller i ett mikroskåp.

För er information är vi fortfarande mest rädda för att han ska bränna sig i solen. Även på denna resa har han solskyddsfaktor 50 på sig i stort sätt varje dag hela resan, precis som på sin första resa till Thailand när han var baby. Vi vill helt enkelt inte känna den minsta oro över att han ska kunna bränna sig. Vi utgår alltid från att solen är livsfarlig.

Första dagen vägrade han äta men naturligtvis åt han mat. Han hade en hyfsat varierad kost men basfödan var annans. I stort sätt alla maträtter han valde innehöll annans på något sätt. Han åt pizza med annans, pannkaka med annans, pad thai med annans, hamburgare med annans och så åt han spagetti och köttfärssås ibland. I Thailand finns även en tomatsås med kyckling som fungerar utmärkt tillsammans med spagetti. Bananer, Pringlechips och Coca Cola åt han också - säkert varje dag.

Vi gjorde så gott vi kunde för att hitta maträtter som passade den lilla kräsna turisten, men vi kunde inte annat än skratta åt honom när måltid efter måltider väljer sina annansrätter. Att han valde att äta Pad Thai med annans var en överraskning eftersom han hemma inte ens vill ha ris. En dag åt han tomatsoppa - för det har han ätit på dagis och tycker. Pommes frites fanns naturligtvis.När vi senare kom till Ao Nang fanns det McDonalds´

Pad Thai med annans - en överraskning
Oscar firar SongKran

Det var mycket på Ko Lanta som Oscar tyckte var spännande för att det var annorlunda. När vi åkte in till staden Saladan på kvällarna åkte vi på en moppetaxi - en moppe med flak där vi satt. Kompisarna han lekte med bodde flera av dem på samma hotell (resort) som vi och han undrade om man fick hälsa på dem när de bodde på hotell. På Ko Lanta såg han sitt livs första riktiga elefanter.

Att gå på restaurang på kvällarna tror vi också han tyckte var roligt. Han fick den mat han själv valde och Coca Cola. Vi hade alltid med oss något spel så att vi kunde roa oss tillsammans. Vårt vanligaste spel var kasta gris och Oscar tycker det är kul. Oscar hade alltid med sig ett ritblock och sina nyköpta magiska pennor. Det var enkelt att sitta still någon timme på en restaurang.

I Ao Nang fanns McDonalds. Mitt emot McDonalds fanns en restaurang (kanske skandinavisk) där vi vuxna fick sitta och äta deras mat och Oscar fick ta med sin hamburgare från McDonalds´. Vi tyckte om att sitta där så Oscar fick sin McDonald i alla fall två av vår kvällar i Ao Nang.

Oscar på en bar och kastar gris
Oscar sitter på en bar och ritar

I Ao Nang fick Oscar köpa sitt livs första GameBoy. När GameBoy kom in i hans liv behövdes varken kasta gris eller något ritblock på barer och restauranger. Den lilla maskinen och två spel för cirka 800 kronor var en väl värd investering. Det blev ännu enklare att sitta någon timme på en restaurang.

Den resa vi gjorde blev Ko Lanta, Ko Ngai, Ko Lanta igen och avslutades i Ao Nang. Att vi valde att åka tillbaka till Ko Lanta berodde nästan enbart på Oscar.

Ko Lanta och Southern Lanta Resort var en alldeles fantastisk plats för honom. Han trivdes där och sådant märker man. När vi var ute och reste och berättade för honom att vi skulle åka tillbaka till Ko Lanta sade han själv att vi skulle åka "hem till Ko Lanta". Det kändes som vårt hem och vi trivdes alla där. Det kanske är så enkelt att om Oscar trivs så trivs vi vuxna.

Vi trivdes som sagt där och vi har bestämt att vi ska åka tillbaka till Ko Lanta och Southern Lanta Resort nästa år. Oscar vet också om att vi ska åka tillbaka dit och trots att vi tror att han redan glömt många saker så minns han ändå att han tyckte om Ko Lanta.

Oscar visar hur liten skuggan är
Oscar sitter på en bar med sin nyköpta GameBoy

Konstigast av allt var ändå att fira Thailändsk nyår. Han gick in i en affär och köpte den största vattenpistol de hade och när han kom ut ur affären fick han skjuta vatten på nästan alla människor. När han sköt första gången såg han lite frågande ut. Han tittade på sin mamma och pappa för att få bekräftat att det verkligen var ok att skjuta vatten på nästan alla (han fick bara skjuta på dem med short). Det var lite konstig och jättespännande.

Han blir glad när vi pratar om att vi ska åka tillbaka dit. Nästa resa kommer att bli lite annorlunda men Ko Lanta ska bli det stora stoppet på resan även nästa år.