Dyk 58 - 59 Otroligt vackra koraller Sharm el Sheik

En fin mjuk blå korall
Den här sidan har Janne skrivit.

Dyk 58 - vid ön Tiran
Dykplats: Jackson Reef

Datum: 9 december 2004
Maximalt djup: 28,0
Siktdjup: 25+
Temperatur: 22,8
Activity: Boat dive, 10 kg, 5mm Long John

Jag dök med en firma som heter Scubadreamer -www.scubadreamer.com - och firman kan absolut rekommenderas.

Här - vid Jackson Reef - skulle det vara fint. 5-stjärningt enligt min dykbok. Det kunde vara strömt och man skulle se upp så inte strömmarna drog ut en farlederna. Lät ju inte så bra. Men..

Här var hur lugnt som helst och vilket siktdjup. 25-30 meter utan problem. Gott om dykare var det också i vattnet. Jag räknade till 26 dykbåtar på samma plats. Ändå upplevdes det inte som trångt i vattnet. Det var inga problem att veta vilken grupp man tillhörde (vilket det kunde vara vid något dyk i Eilat).

Det var andra gången jag skulle fota med digitalkameran under vattnet. Mycket bilder blev det. En del bra, andra misslyckade men det är ju gratis att fota digitalt.

En clownfisk med korall
En drakfisk

Mjuk fin korall
Drakfisk

Småfiskar och koraller
Kejsarfisk

Drygt 40 minuter var jag nere. Drakfisk, sköldpadda, napoleonfisk, "red sea bannerfish, kejsarfisk, fjärilsfisk, "masked puffer" och oändligt mycket mer var vad jag såg. Det som imponerar är de otroligt vackra mjuka korallerna.

Dyk 59 - vid ön Tiran
Dykplats: Woodhouse Reef

Datum: 9 december 2004
Maximalt djup:23,0
Siktdjup: 25+
Temperatur: 23
Activity: Boat dive, 10 kg, 5mm Long John

Dykplatsen var 4-stjärmig enligt min dykbok. Även här var det "strömvarning", men av det märktesdet inget. Otroligt lungt och vacket. "Blue spotted stingrays, anemoner med clownfiskar, picassofisk, "unicorns", "boxfishes" och alla dessa otroligt vackra koraller, mjuka (röda, bå och vita) och hårda.

Sköldpadda
Mjuka koraller

Sjöstjärna
Rocka

Anemon
En liten fisk och koraller

Korall
En vit muräna, såg två men bara en på bild

Måste få berätta att jag provade att filma lite med kameran och det var förvånansvärt enkelt och blev hyfsat bra.

I fall ni undrar varför jag inte alltid skriver engelska namn på fiskarna så beror det på att den bok jag har om fiskar är på engelska och att jag helt enkelt inte vet vad de heter på svenska.