Playa del Carmen - vår bästa charterresa

Hotellets pool och poolbar
Vi har varit i Playa del Carmen i Mexico i två veckor nu. Idag är vår sista hela dag och i morgon åker vi tillbaka till Sverige.

Under dagen hänger vi vid poolen, mot kvällningen äter vi från bufféen igen. Vi tar en snabbvisit in till Playa del Carmen en sista gång och tittar till Femte Avenyn. Vi avslutar kvällen vid hotellets underhållning och slutligen tar vi vår sista öl i Lobbybaren.

Våra veckor här i Mexico har varit fantastiska. Hotellet vi har bott på är fyrstjärnigt och vi har haft All-Inclusive för första gången. Mellan 10 - 24 kunde du dricka vad du vill och mellan 7 - 22 fanns det alltid någonting att äta på någon av restaurangerna.

Vårt hotell ligger som om det var byggt mitt i djungeln. Man har gjort väldigt mycket för att bevara djungelkänslan. På området finns en liten flod som man passerar för att gå till receptionen. I floden finns bl.a. sköldpaddor. Sitt man i lobbybaren är man bland en massa träd och fåglar. I receptionen finns papegojor som sitter fria (vingklippta förstås) och ett flertal undulater sitter i bur.

Janne vid floden på hotellet
Kvällsunderhållning på hotellet

Andra djur vi har sett på hotellområdet är leguaner. De är inte alls stora och varje morgon har Janne tittat efter leguaner för de tycker tydligen om att sitta på stenar och sola sig. Någon enstaka liten spindel har vi sett och vi passerade på väg hem alltid ett litet "djungelhörn" där vi har kunnat titta på landkrabbor.

Hotellet är jättefint och trevligt på många sätt. Vid hotellpoolen är det alltid full aktivitet. Hotellet har personal som gjort allt för att aktivera gästerna. Sådant är inte alltid roligt men av någon anledning så har det varit jättetrevlig här. Förmodligen för de som hållit i aktivisterna verkligen har verkat gilla vad de gör. På kvällarna har de hållit i egen teater eller så serverade de på a la carterestaurangen. De är verkligen trevliga och allt från vollyboll till vattengympa har förekommit i poolen.

Poolen och havet
Mexikansk afton för oss

Trots All-Inclusive lämnade vi hotellområdet ibland. Vi tog vid några tillfällen taxi till eller hotellbussen in till staden Playa del Carmen för att sola och bada på stranden där. Trots att vi tog taxi så bytte vi egentligen inte strand. Det sades vara samma strand hela vägen från vårt hotell till Playa del Carmen. Den går från staden Cancun cirka 7 mil norr om Playa del Carmen och söderut så lång vi vet.

Playa del Carmen är en jättetrevlig stad med Femte Avenyn som ett stråk genom staden. Gatan är en parallell till stranden och här finns massor av barer, restauranger och affärer. Vi tyckte mycket om Playa del Carmen, både staden och stranden.

En dag tog vi taxi till Coco Beach - en jättefin strand. Det sades att man skulle kunna snorkla där men Janne som simmade ut en bit i havet hittade inget rev. Vi promenerade istället därifrån in till Playa del Carmen och stranden är lika fin hela vägen och hotellen lite utsprida lite här och där.

Janne i Lobbybaren
Papegojor i receptionen

En annan dag tog vi katamaranen till ön Cozumel där Janne dök. San Miguel, staden på Cozumel, var en fin lite stad med affärer, barer, restauranger mm. Efter Jannes dyk stannade vi i staden och tog någon öl för att njuta av atomsfären. Vi har också besökt naturparken Xcaret och gjort en tredagsutflykt till Kuba.

Det har nog varit den bästa charterresa vi har gjort. Mexico är ett bra resmål och vi rekommenderar det varmt. Det är inte alls omöjligt att vi åker tillbaka dit. Det är heller inte omöjligt att vi väljer "all inclusive" igen. Det var rätt trevligt att äta och dricka precis när man vill.